Yrityksen strateginen uudistaminen (4 op)
Toteutuksen tunnus: LTVALK401-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
20.01.2025 - 16.03.2025
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
- Kim Leppänen
Opiskelijaryhmät
-
LITA22CTradenomi (AMK), Liiketalous
Tavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa ennakointitutkimuksen avulla toimintaympäristön megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja sekä toimialan kehityssuuntia. Opiskelija osaa kuvata strategisen uudistumisen muutosajureita sekä niiden roolia ja merkitystä strategisessa suunnittelussa. Opiskelija osaa arvioida tunnistettujen muutostekijöiden ja muutosprosessien vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan sekä analysoida yrityksen arvonluontia ja ansaintalogiikkaa muuttuvassa maailmassa. Opiskelija osaa tunnistaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja toimia oppivassa ryhmässä ja arvioida omaa sekä muiden osaamista.
Sisältö
-uudistumisen ajurit
-strateginen ennakointi
-strategisen uudistumisen työkalut: ennakoinnin työkalut ja strategiatyökalut
Oppimateriaalit
-Hiltunen E. (2012 ). Matkaopas tulevaisuuteen. Talentum, Helsinki.
-muu luennoitsijan ilmoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitustyö (ryhmä), oppimispäiväkirja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 18h
Ryhmätyöt ja itsenäistä opiskelua yht. 90h
• Yritykselle tehtävä strategisen uudistumisen suunnitelma
Sisällön jaksotus
• uudistumisen ajurit
• strateginen ennakointi
• strategisen uudistumisen työkalut: ennakoinnin työkalut ja strategiatyökalut
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen passiivisesti, eikä osallistu keskusteluun
Opiskelija ymmärtää ennakointimenetelmiä arvioidessaan yrityksen strategisen uudistumisen suuntaa, mutta käyttö ja soveltaminen on pintapuolista
Opiskelija pyrkii käyttämään ennakointitietoa kehittäessään strategisen uudistumisen suunnitelmaa, mutta käyttö on suppeaa
Opiskelija pyrkii arvioimaan muutosajureiden vaikutuksia ja muutosprosesseja yrityksen nykyiselle liiketoiminnalle, mutta arviointi jää pintapuoliseksi
Opiskelija ymmärtää toteuttamiskelpoisuuden merkityksen uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamisessa, mutta analyysi jää suppeaksi
Opiskelija arvioi omaa oppimistaan suppeasti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään ajoittain
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa ennakointimenetelmiä arvioidessaan yrityksen strategisen uudistumisen suuntaa, mutta soveltaminen ei ole systemaattista
Opiskelija käyttää ennakointitietoa jossain määrin kehittäessään strategisen uudistumisen suunnitelmaa
Opiskelija osaa arvioida muutosajureiden vaikutuksia ja muutosprosesseja yrityksen nykyiselle liiketoiminnalle, mutta arviointi ei ole systemaattista
Opiskelija osaa tunnistaa yritykselle jonkin toteuttamiskelpoisen uuden liiketoimintamahdollisuuden
Opiskelija osaa arvioida omaa oppimistaan jossain määrin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja esittää omia analyyttisia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin
Opiskelija osaa soveltaa ennakointimenetelmiä systemaattisesti arvioidessaan yrityksen strategisen uudistumisen suuntaa
Opiskelija käyttää ennakointitietoa monipuolisesti ja laajasti kehittäessään strategisen uudistumisen suunnitelmaa
Opiskelija osaa arvioida syvällisesti muutosajureiden vaikutuksia ja erilaisia muutosprosesseja yrityksen nykyiselle liiketoiminnalle
Opiskelija osaa tunnistaa yritykselle toteuttamiskelpoisia uusia liiketoimintamahdollisuuksia analyyttisesti
Opiskelija osaa arvioida omaa oppimistaan monipuolisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
• Tentti / Loppuraportti / Ryhmätyö
• Opettajan valinnan mukaan
Hylätty (0)
Opiskelija ei hallitse osaamistavoitteiden mukaisia tietoja, taitoja ja asenteita. Opiskelija ei osallistu opetukseen. Opiskelija ei ole suorittanut hyväksytysti harjoitustöitä (= harjoitustyössä on aukkoja).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu opetukseen passiivisesti, eikä osallistu keskusteluun.
Opiskelija ymmärtää ennakointimenetelmiä arvioidessaan yrityksen strategisen uudistumisen suuntaa, mutta käyttö ja soveltaminen on pintapuolista.
Opiskelija pyrkii käyttämään ennakointitietoa kehittäessään strategisen uudistumisen suunnitelmaa, mutta käyttö on suppeaa.
Opiskelija pyrkii arvioimaan muutosajureiden vaikutuksia ja muutosprosesseja yrityksen nykyiselle liiketoiminnalle, mutta arviointi jää pintapuoliseksi.
Opiskelija ymmärtää toteuttamiskelpoisuuden merkityksen uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamisessa, mutta analyysi jää suppeaksi.
Opiskelija arvioi omaa oppimistaan suppeasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään ajoittain.
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa ennakointimenetelmiä arvioidessaan yrityksen strategisen uudistumisen suuntaa, mutta soveltaminen ei ole systemaattista.
Opiskelija käyttää ennakointitietoa jossain määrin kehittäessään strategisen uudistumisen suunnitelmaa.
Opiskelija osaa arvioida muutosajureiden vaikutuksia ja muutosprosesseja yrityksen nykyiselle liiketoiminnalle, mutta arviointi ei ole systemaattista.
Opiskelija osaa tunnistaa yritykselle jonkin toteuttamiskelpoisen uuden liiketoimintamahdollisuuden.
Opiskelija osaa arvioida omaa oppimistaan jossain määrin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja esittää omia analyyttisia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin.
Opiskelija osaa soveltaa ennakointimenetelmiä systemaattisesti arvioidessaan yrityksen strategisen uudistumisen suuntaa.
Opiskelija käyttää ennakointitietoa monipuolisesti ja laajasti kehittäessään strategisen uudistumisen suunnitelmaa.
Opiskelija osaa arvioida syvällisesti muutosajureiden vaikutuksia ja erilaisia muutosprosesseja yrityksen nykyiselle liiketoiminnalle.
Opiskelija osaa tunnistaa yritykselle toteuttamiskelpoisia uusia liiketoimintamahdollisuuksia analyyttisesti.
Opiskelija osaa arvioida omaa oppimistaan monipuolisesti.