Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet (2 op)

Toteutuksen tunnus: YPO1C2-3239

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 09.10.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 18.12.2024

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka

Opettaja

  • Anu Latva-Reinikka
  • Pia-Mari Riihilahti

Opiskelijaryhmät

  • AUTE21SA
    Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa tieteellisen ja arkiajattelun eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä

Sisältö

- tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote

Oppimateriaalit

Opettajan jakama materiaali
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara 2016. Tutki ja kirjoita. Kirjayhtymä

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: luennot ja harjoitukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 53 h
-lähiopetus ja tuntiharjoitukset
- kirjaston tiedonhankinta
- itseopiskelu

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

x

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- Hyväksytty/hylätty
- Hyväksytty: Opiskelija osoittaa osaamistavoitteissa esitetyn osaamisensa suorittamalla opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti.
- Hylätty: Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavoitteita eikä pysty osoittamaan osaamistaan niissä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen opetukseen, osaamistavoitteiden saavuttaminen, harjoitukset. Harjoitukset ja oppimistehtävät 100 %

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä hyväksytysti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ymmärtää kehittämisen ja tutkimisen perusteet ja keskeiset käsitteet, sekä kykenee analysoimaan tietoa perustasolla. Osaa rakentaa perustasolla riittävän tutkimussuunnitelman, jonka perusteella kehitys- tai tutkimustyö voidaan toteuttaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osoittaa syvällistä ymmärrystä ja soveltamiskykyä teorioista ja käsitteistä. Kykenee arvioimaan ja kritisoimaan tietoa sekä esittämään perusteltuja näkemyksiä. Osaa rakentaa tutkimussuunnitelman, jonka perusteella kehitys- tai tutkimustyö voidaan toteuttaa, ja joka osoittaa syvällistä ymmärrystä tarkasteltavasta aiheesta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osoittaa syvällistä ja kriittistä ymmärrystä tutkimuksen teoriasta sekä innovatiivisuutta teorioiden soveltamisessa. Osoittaa myös erinomaista analysointi- ja arviointikykyä, jossa yhdistyy syvällisyys ja innovatiivinen itsenäinen ajattelu. Osaa rakentaa tutkimussuunnitelman, jonka perusteella kehitys- tai tutkimustyö voidaan toteuttaa, ja joka osoittaa syvällistä ymmärrystä sekä innovatiivisuutta tarkasteltavan aihepiirin saralla.

Esitietovaatimukset

Aikaisempia opintoja ei tarvita