Siirry suoraan sisältöön

Ravitsemuksen perusteet (2 op)

Toteutuksen tunnus: 8B00CX65-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.08.2023 - 30.11.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 15.12.2023

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka

Opettaja

  • Leena Arjanne

Opiskelijaryhmät

  • BIELI23
    Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka, Päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa tulkita ravitsemussuositusten tavoitteita terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Hän osaa kuvailla suomalaisten ruoankäyttöä. Opiskelija osaa nimetä ja vertailla elintarvikkeiden ja ruokavalioiden terveysvaikutuksia. Hän osaa arvioida ruokaa ravintoaineiden lähteenä. Hänellä on valmiuksia laskea ravintosisältöjä.

Sisältö

Ravinnon ja terveyden väliset yhteydet
Ravitsemussuositukset
Ruoka ravintoaineiden lähteenä
Suomalaisten ruoankäyttö ja ravintoaineiden saanti

Aika ja paikka

Aloitusinfo, muu opetus itsenäiseen tahtiin suoritettavia verkko-opintoja

Oppimateriaalit

Valtion ravitsemusneuvottelukunta. (2018). Terveyttä ruoasta: Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014 (5. korj. p.). https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf

Valsta, L. (2018). Tiivistelmä & yhteenveto. Teoksessa L. Valsta, N. Kaartinen, H. Tapanainen, S. Männistö, & K. Sääksjärvi (toim.), Ravitsemus Suomessa – FinRavinto 2017 -tutkimus; Nutrition in Finland – The national FinDiet 2017 survey (tiivistelmä s. 6 – 7, yhteenveto s. 147 – 8). (THL Raportti 12/2018). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-238-3

Voutilainen, E., Mutanen, M. & Fogelholm, M. Ravitsemustaito. (2016). 1.-3. painos. Soveltuvin osin.

Opetusmenetelmät

Verkko-opintojakso, jossa opetusmenetelminä ovat luentotallenteet, osoitettu kirjallisuus, verkkokeskustelutehtävät, oppimistehtäviä sekä tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei harjoittelu- ja työelämäyhteistyötä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Moodle-tentti. Uusinta sovitaan opettajan kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen tunnustaminen vaatii aiemmin suoritetun korkeakoulutasoisen opinnon.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Noin 55 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa antaa esimerkkejä ruoasta ravintoaineiden lähteenä. Hän osaa kaavamaisesti hyödyntää ravitsemustietoaan valitessaan raaka-aineita erilaisiin ruokalajeihin. Hän tunnistaa erilaisten ruokavalioiden ravitsemukselliset ja terveyteen vaikuttavat ominaisuudet. Hän osaa laskea ravintosisällön. Hän osaa nimetä suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita. Hän osaa kuvailla suomalaisten ruoankäyttöä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla ruokia ravintoaineiden lähteenä. Opiskelija osaa soveltaa ravitsemustietoaan valitessaan raaka-aineita erilaisiin ruokalajeihin. Hän osaa selittää erilaisten ruokavalioiden ravitsemukselliset ja terveyteen vaikuttavat ominaisuudet. Hän osaa laskea ravintosisällön ja tulkita tuloksia. Hän osaa tunnistaa suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja toteuttaa niitä käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa vertailla ja arvioida ruokia ravintoaineiden lähteenä. Opiskelija osaa soveltaa ja perustella ravitsemustietoaan valitessaan raaka-aineita erilaisiin ruokalajeihin. Hän osaa kehittää erilaisia ruokavalioita huomioiden ravitsemukselliset ja terveyteen vaikuttavat ominaisuudet. Hän osaa laskea ravintosisällön, tulkita tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä. Hän osaa soveltaa suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja toteuttaa niitä käytännössä. Hän osaa selittää ja perustella yhteyksiä suomalaisten ruoankäyttötiedon ja ravitsemussuositusten välillä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät ja tentti

Lisätiedot

Opintojakso toteutetaan tarvittaessa englanniksi.