Tutkimusprosessi (10op)
Toteutuksen tunnus: YELTUTKOP10-1
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 29.08.2015 - 30.09.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2016 - 11.03.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 6 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Koulutus
- Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
- Opettajat
- Sirkka Nieminen
- Anu Latva-Reinikka
- Margit Närvä
- Opintojakso
- YELTUTKOP10
Arviointiasteikko
1-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa tieteellisen ja arkiajattelun eroja.
 Opiskelija osaa määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä.
 Opiskelija osaa esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet. 
 Opiskelija osaa selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa.
 Opiskelija osaa antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä.
 Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tutkimusmenetelmiä, lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä. Opiskelija osaa suorittaa määrälliseen tutkimusaineistoon perustuvan tutkimuksen aineistonkeruun, kuvata ja analysoida aineistoa tilasto -ohjelmalla ja raportoida sen tulokset. Hän tuntee erilaisia kehittämistoiminnan menetelmiä, käsitteitä periaatteita. Opiskelija osaa käyttää itsenäisesti erilaisia tiedonhankintamenetelmiä, osaa käyttää löytämäänsä tietoa sekä kykenee kriittiseen tiedon arviointiin sekä kokonaisuuksien hahmottamiseen. Opiskelija tutustuu opinnäytetyössä tarvittaviin tieteellisen tekstin konventioihin ja osaa soveltaa niitä omassa tekstissään. Opiskelija osaa laatia tyyliltään ja rakenteeltaan tieteellisen tekstin vaatimuksia vastaavan kirjallisen tutkimusraportin. 
 Opiskelija saa valmiudet suunnitella ja toteuttaa projekteja projektihallinnan keinoin ja hän tutustuu projektityöskentelyyn. Opiskelija kehittää ryhmätyöskentely-, johtamis-, ongelmanratkaisu- ja organisointitaitojaan sekä paineensietokykyään. 
 Opiskelijalla on valmiudet opinnäytetyön tekemiseen ja hän tuntee opinnäytetyöprosessin.
                    
Sisältö
- tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu 
 - yleinen tutkimusetiikka 
- tutkimusmenetelmät 
- tutkimuksen peruskäsitteet 
 - tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet 
- tutkiva ja kehittävä työote 
- tietokannat ja niiden käyttö 
 - Verkkotiedonhaku 
- Tiedon arviointi, käyttö ja soveltaminen 
- Opinnäytetyöprosessi 
- Tieteellisen tekstin konventiot: tutkimusraportin rakenne, tyyli ja kieli, referointi, lähteet ja niihin viittaaminen 
 - projektisuunnitelman ja aikataulun laadinta 
- ryhmätyöskentely ja neuvottelu ryhmäviestintätilanteena 
 - projektin johtaminen 
 - projektin muutokset, riskit ja ongelmat
- tilastollisen tutkimuksen toteuttaminen (tutkimussuunnitelman laadinta, aineiston kerääminen, analysointi ja tutkimusraportin kirjoittaminen)
                    
Oppimateriaalit
SeAMK:n opinnäytetyöohjeisto ja SeAMK:n kirjallisten töiden ohje
- Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Uusin painos. Tutki ja kirjoita.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/search?searchArg=tutki+ja+kirjoita&searchCode=TALL&limitTo=none&recCount=25&searchType=1&page.search.search.button=Hae&sortBy=PUB_DATE_DESC 
- Vilkka H. 2005. Tutki ja kehitä.
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=65533 
- Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2004. Toiminnallinen opinnäytetyö
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=54490 
- Heikkilä, T. 2008. Tilastollinen tutkimus.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/search?searchArg1=Tilastollinen+tutkimus&argType1=phrase&searchCode1=TKEY&combine2=not&searchArg2=opettajan&argType2=any&searchCode2=GKEY&combine3=and&searchArg3=&argType3=any&searchCode3=GKEY&year=2011-2013&fromYear=&toYear=&location=all&place=all&type=all&language=all&recCount=25&searchType=2&page.search.search.button=Hae&sortBy=PUB_DATE_DESC 
Artto, K., Martinsuo, M., Kujala, J. 2008. Projektiliiketoiminta.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/search?searchArg=Projektiliiketoiminta&searchCode=TALL&limitTo=none&recCount=25&searchType=1&page.search.search.button=Hae 
- Sekä verkko- ja muu opettajan osoittama materiaali
                    
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, oppimistehtävät, projektityöskentely, virtuaaliopinnot, projekti
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
270 h
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tilastollinen tutkimusprojekti: Opiskelija tuntee tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteita ja menetelmiä. Opiskelija osaa suorittaa määrälliseen tutkimusaineistoon perustuvan tutkimuksen aineistonkeruun ja kuvata aineistoa tilasto -ohjelmalla ja raportoida sen tuloksia. Opiskelija osaa käyttää jotain tiedonhankintamenetelmiä ja tunnistaa tieteellisen tekstin konventioita. Opiskelija osaa laatia rakenteeltaan hyväksytyn kirjallisen tutkimusraportin.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Tilastollinen tutkimusprojekti: Opiskelija osaa käyttää tilastollisen ja toiminnallisen opinnäytetyön menetelmiä ja lähestymistapoja sekä tuntee opinnäytetyöprosessin. Opiskelija toimii tieteellisen ajattelun periaatteiden mukaisesti. Opiskelija tuottaa määrälliseen tutkimusaineistoon perustuvan tutkimuksen aineistonkeruun, kuvata aineistoa tilasto -ohjelmalla ja raportoida sen tuloksia. Hän osaa esittää kehittämistarpeita ja muodostaa joitakin kehittämisehdotuksia. Opiskelija käyttää itsenäisesti joitakin tiedonhankintamenetelmiä ja käyttää löytämäänsä tietoa. Opiskelija käyttää opinnäytetyössä tarvittavia tieteellisen tekstin konventioita omassa tekstissään. Opiskelija osaa laatia rakenteeltaan tieteellisen tekstin vaatimuksia vastaavan kirjallisen tutkimusraportin.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tilastollinen tutkimusprojekti: Opiskelija osaa soveltaa tilastollisen ja toiminnallisen opinnäytetyön menetelmiä ja lähestymistapoja sekä tuntee opinnäytetyöprosessin. Opiskelija soveltaa tieteellisen ajattelun periaatteita. Opiskelija osaa tuottaa määrälliseen tutkimusaineistoon perustuvan tutkimuksen aineistonkeruun, kuvata ja analysoida aineistoa tilasto -ohjelmalla ja raportoida sen tulokset. Hän analysoi kehittämistarpeita ja muodostaa perusteltuja kehittämisehdotuksia. Opiskelija käyttää itsenäisesti erilaisia tiedonhankintamenetelmiä, käyttää löytämäänsä tietoa sekä arvioi tietoa kriittisesti. Opiskelija soveltaa opinnäytetyössä tarvittavia tieteellisen tekstin konventioita omassa tekstissään. Opiskelija osaa laatia tyyliltään ja rakenteeltaan tieteellisen tekstin vaatimuksia vastaavan kirjallisen tutkimusraportin.
                    
Esitietovaatimukset
Opiskeluun orientoivat opinnot
 Suomen kieli ja viestintä, Tietotekniikka
                    
