Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet (2 op)
Toteutuksen tunnus: YPO1C2-3218
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 28.08.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 17.12.2023
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Rakennustekniikka ja rakennusmestari
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
Opettaja
- Anna Vierula
- Anu Latva-Reinikka
Opiskelijaryhmät
-
MRAK20SUInsinööri (AMK), Rakennustekniikka, monimuotototeutus
-
MRAK20TUInsinööri (AMK), Rakennustekniikka, monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa tieteellisen ja arkiajattelun eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä
Sisältö
- tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote
Oppimateriaalit
- Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos. Helsinki: Tammi.
- muu opettajan osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
- luennot
- oman alan tutkimusraportteihin tai artikkeleihin tutustuminen ja niiden analysointi
- itsenäinen työskentely
- ryhmätyöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
54 tuntia (suulliset ja kirjalliset harjoitukset)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
x
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
- Hyväksytty/hylätty
- Hyväksytty: Opiskelija osoittaa osaamistavoitteissa esitetyn osaamisensa suorittamalla opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti.
- Hylätty: Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavoitteita eikä pysty osoittamaan osaamistaan niissä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät
- Aktiivinen osallistuminen
Esitietovaatimukset
Aikaisempia opintoja ei tarvita