Siirry suoraan sisältöön

Ruokakäyttäytyminen ja ruoanvalinta (3 op)

Toteutuksen tunnus: CA00CX28-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 17.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2024 - 28.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettajat
Kaija Nissinen
Leena Arjanne
Ryhmät
MRESTO22
Restonomi (AMK), monimuotototeutus
Opintojakso
CA00CX28

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää ja perustella, miksi syömme niin kuin syömme. Hän osaa nimetä ja antaa esimerkkejä ruokakäyttäytymiseen ja ruoanvalintaan vaikuttavista yksilön sisäisistä, yhteisöllisistä, yhteiskunnallisista ja maailmanlaajuisista tekijöistä. Hän osaa tutkia ja vertailla ruokaympäristöjen piirteitä ja arvioida niiden merkityksiä ruokakäyttäytymiseen. Opiskelija osaa nimetä ja arvioida ravitsemuspoliittisten toimien tavoitteita ja keinoja.

Sisältö

Ruokakäyttäytymiseen vaikuttavat yksilön sisäiset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset tekijät
Ruokapalvelu ruokaympäristönä

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssin alkaessa

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, sisältää aikaan sidottua opetusta: luennot, ohjatut harjoitukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä 81 h, josta
- luennot ja ohjatut harjoitukset n. 20 h
- itsenäinen opiskelu n. 60 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa selittää, miksi syömme niin kuin syömme. Hän osaa nimetä syömiskäyttäytymiseen ja ruoanvalintaan vaikuttavia psykologisia, fysiologisia, sosiaalisia ja ympäristötekijöitä. Hän tunnistaa ruokaympäristöstä erilaisten ominaisuuksien merkityksiä ruokakäyttäytymiseen. Opiskelija osaa nimetä ja ravitsemuspoliittisia toimijoita, toimien tavoitteita ja keinoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää ja perustella, miksi syömme niin kuin syömme. Hän osaa nimetä ja antaa esimerkkejä ruokakäyttäytymiseen ja ruoanvalintaan vaikuttavista tekijöistä. Hän osaa tutkia ja vertailla ruokaympäristöjen ja -kulttuurien piirteitä ja arvioida niiden merkityksiä ruokakäyttäytymiseen. Opiskelija osaa nimetä ja arvioida ravitsemuspoliittisten toimien tavoitteita ja keinoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää ja perustella monipuolisesti eri näkökulmista, miksi syömme niin kuin syömme ja perustella. Hän osaa nimetä ruokakäyttäytymiseen ja ruoanvalintaan vaikuttavia tekijöitä ja antaa näistä monipuolisesti esimerkkejä. Hän osaa tutkia, vertailla ja kehittää ruokaympäristöjä arvioiden niiden merkityksiä ruokakäyttäytymiseen. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää ravitsemuspoliittisten toimien tavoitteita ja keinoja.

Siirry alkuun