Siirry suoraan sisältöön

Ruokakasvatus (4 op)

Toteutuksen tunnus: CA00CX29-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 17.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 30.06.2024

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut

Opettaja

  • Leena Arjanne

Opiskelijaryhmät

  • MRESTO22
    Restonomi (AMK), monimuotototeutus
  • RESTO21
    Restonomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa analysoida ruokakasvatuskäsitettä. Opiskelija tunnistaa ruokakasvatuksen osana hyvinvoinnin edistämisen kenttää. Opiskelija osaa vertailla erilaisia kasvatustieteen lähestymistapoja ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen taustalla. Opiskelija osaa myös tarkastella ruokakasvatusta eri näkökulmien kautta. Opiskelijan ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen suunnittelu- ja analysointitaidot kehittyvät. Opiskelija osaa perustella erilaisten opetusmenetelmien, -materiaalien ja -välineiden käyttöä.

Sisältö

Ruokakasvatus ja hyvinvoinnin edistäminen
Eettiset, ekologiset, sosiaaliset, kulttuuriset, psykologiset näkökulmat ruokakasvatuksessa
Kasvatustieteen lähestymistapoja
Ruoka- ja ravitsemuskasvatusprojektien analysointi

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssin alkaessa ja aikana.

Opetusmenetelmät

Pääosin verkko-opetus
Sisältää aikaan sidottua opetusta: kontaktiopetuskerrat (21.3. ja 19.4. sekä 16.5.)
Torstaina 16.5.2024 järjestämme ruokakasvatustapahtuman peruskoululaisille. Taphatumapaikkana on Prikka.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla teemme yhteistyötä seinäjokisen peruskoulun kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija on estynyt osallistumasta kontaktikerroille ja/tai ruokakasvatuksen teemapäivään, opettaja arvioi tilanteen mukaan onko opintojaksolla kerrytettävää osaamista mahdollista hankkia muuten.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä 108 h, josta
- kontaktikerrat 18 h
- itsenäinen opiskelu opettajan osoittamien materiaalien avulla 70 h
- Ruokakasvatuksen teemapäivän valmistelut: 20 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa analysoida ravitsemuskasvatuksen käsitettä. Hän osaa kuvata ruokakasvatuksen merkitystä osana hyvinvoinnin kenttää. Opiskelija tunnistaa kasvatustieteen lähestymistapoja ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen taustalla. Opiskelija tunnistaa erilaisia ruokakasvatukseen liittyviä näkökulmia. Opiskelija osaa analysoida erilaisten opetusmenetelmien käyttöä. Opiskelija osoittaa kiinnostusta ruokakasvatukseen. Hän noudattaa joiltakin osin annettuja ohjeita ja toimii annetussa aikataulussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa analysoida ravitsemuskasvatuksen käsitettä monipuolisesti. Hän osaa kuvata hyvin ruokakasvatuksen merkitystä osana hyvinvoinnin kenttää. Opiskelija osaa esittää kasvatustieteen lähestymistapoja ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen taustalla. Opiskelija osaa analysoida erilaisia ruokakasvatukseen liittyviä näkökulmia. Opiskelija osaa analysoida erilaisten opetusmenetelmien käyttöä perustellen. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan ja havaitsee kehittämismahdollisuuksia toiminnassaan. Hän osoittaa toiminnassaan näkemyksellisyyttä ja analysointikykyä. Hän noudattaa annettuja ohjeita ja toimii annetussa aikataulussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ravitsemuskasvatuksen käsitettä monipuolisesti ja syvällisesti. Hän osaa kuvata laaja-alaisesti ruokakasvatuksen merkitystä osana hyvinvoinnin kenttää. Opiskelija osaa esitellä hyvin kasvatustieteen lähestymistapoja ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen taustalla. Opiskelija osaa analysoida syvällisesti erilaisia ruokakasvatukseen liittyviä näkökulmia. Opiskelija osaa analysoida erilaisten opetusmenetelmien käyttöä hyvin perustellen. Opiskelija on aloitteellinen ja hänellä on valmius soveltaa oppimaansa käytäntöön sekä kehittää omaa ja työyhteisönsä toimintaa. Hän noudattaa annettuja ohjeita ja toimii prosessin aikana annetussa aikataulussa täsmällisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus kontaktikerroilla
Itsenäiseen työskentelyyn liittyvät tehtävät
Portfolio
Ruokakasvatuksen teemapäivän järjestelyihin aktiivinen osallistuminen

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu kontaktikerroille
Opiskelija ei suorita tehtäviä hyväksytysti annetussa aikataulussa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa analysoida ravitsemuskasvatuksen käsitettä. Hän osaa kuvata ruokakasvatuksen merkitystä osana hyvinvoinnin kenttää. Opiskelija tunnistaa kasvatustieteen lähestymistapoja ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen taustalla. Opiskelija tunnistaa erilaisia ruokakasvatukseen liittyviä näkökulmia. Opiskelija osaa analysoida erilaisten opetusmenetelmien käyttöä. Opiskelija osoittaa kiinnostusta ruokakasvatukseen. Hän noudattaa joiltakin osin annettuja ohjeita ja toimii annetussa aikataulussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa analysoida ravitsemuskasvatuksen käsitettä monipuolisesti. Hän osaa kuvata hyvin ruokakasvatuksen merkitystä osana hyvinvoinnin kenttää. Opiskelija osaa esittää kasvatustieteen lähestymistapoja ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen taustalla. Opiskelija osaa analysoida erilaisia ruokakasvatukseen liittyviä näkökulmia. Opiskelija osaa analysoida erilaisten opetusmenetelmien käyttöä perustellen. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan ja havaitsee kehittämismahdollisuuksia toiminnassaan. Hän osoittaa toiminnassaan näkemyksellisyyttä ja analysointikykyä. Hän noudattaa annettuja ohjeita ja toimii annetussa aikataulussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ravitsemuskasvatuksen käsitettä monipuolisesti ja syvällisesti. Hän osaa kuvata laaja-alaisesti ruokakasvatuksen merkitystä osana hyvinvoinnin kenttää. Opiskelija osaa esitellä hyvin kasvatustieteen lähestymistapoja ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen taustalla. Opiskelija osaa analysoida syvällisesti erilaisia ruokakasvatukseen liittyviä näkökulmia. Opiskelija osaa analysoida erilaisten opetusmenetelmien käyttöä hyvin perustellen. Opiskelija on aloitteellinen ja hänellä on valmius soveltaa oppimaansa käytäntöön sekä kehittää omaa ja työyhteisönsä toimintaa. Hän noudattaa annettuja ohjeita ja toimii prosessin aikana annetussa aikataulussa täsmällisesti.

Esitietovaatimukset

Elintarvikkeet ja ravitsemus (suoritettu)
Ravitsemuslaatu ruokapalveluissa (suoritettu)

Lisätiedot

Opintojakso toteutetaan tarvittaessa englanniksi