Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöinen tilasuunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: CA00CX23-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 17.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.03.2024 - 05.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettajat
Ilkka Latomäki
Kirta Nieminen
Ryhmät
RESTO22
Restonomi (AMK)
MRESTO23
Restonomi (AMK), monimuotototeutus
Opintojakso
CA00CX23

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa tulkita ravintolan rakennus-, tila- ja sisustussuunnittelun perusteita. Opiskelija osaa erotella ravintolasalin ja keittiön toiminnallisen suunnittelun vaiheet ja selittää niiden merkityksen ravintolan rakennusprojektissa. Opiskelija osaa havainnollistaa tilasuunnittelun merkityksen yrityksen markkinointiviestinnän osa-alueena ja kuvata kokonaisvaltaisen yrityskuvan muodostumisen periaatteet ruokapalvelualalla. Opiskelija osaa suunnitella käyttäjän toimintaa palvelevat tilat, jotka vastaavat tila-, työpiste ja laiteratkaisuiltaan tuotteisiin ja palveluihin perustuvia toimintoja. Opiskelija tunnistaa käytännön harjoitteiden kautta visuaalisuuden ja esteettisyyden ilmentämisen perusteita ja oppii ymmärtämään erilaisten materiaalien, värien ja esillepanojen viestinnällistä vaikutusta.

Sisältö

Ammattikeittiön suunnittelu- ja rakentamisprosessi
Ammattikeittiön toiminnallinen suunnittelu
Ravintolaprojektiin liittyvät lupa-asiat
Ravintolan konseptin ilmentäminen ravintolasalissa
Ravintolasalin esteettisyys ja toiminnallinen suunnittelu
LVIS-suunnittelu, laite- ja kalustehankinnat, IT-järjestelmät
Keittiön ja salin layout-suunnittelu

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Opetusmenetelmät

Luennot ja työelämälähtöinen kehittämisprojekti 5 op

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen kehittämisprojekti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen tunnistaminen (OT) ja opinnollistaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä yhteensä 135 h, josta itsenäistä opiskelua 102 h ja hybridiopetusta 33 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa luetella ravintolan rakennus-, tila- ja sisustussuunnittelun perusteita. Opiskelija osaa kuvata ravintolasalin ja keittiön toiminnallisen suunnittelun vaiheet ja selittää niiden merkityksen ravintolan rakennusprojektissa. Opiskelija osaa tunnistaa tilasuunnittelun merkityksen yrityksen markkinointiviestinnän osa-alueena ja kuvata kokonaisvaltaisen yrityskuvan muodostumisen periaatteet ruokapalvelualalla. Opiskelija osaa suunnitella käyttäjän toimintaa palvelevat tilat, jotka vastaavat tila-, työpiste ja laiteratkaisuiltaan tuotteisiin ja palveluihin perustuvia toimintoja. Opiskelija tunnistaa käytännön harjoitteiden kautta visuaalisuuden ja esteettisyyden ilmentämisen perusteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tulkita ravintolan rakennus-, tila- ja sisustussuunnittelun perusteita. Opiskelija osaa selittää ravintolasalin ja keittiön toiminnallisen suunnittelun vaiheet ja selittää niiden merkityksen ravintolan rakennusprojektissa. Opiskelija osaa selittää tilasuunnittelun merkityksen yrityksen markkinointiviestinnän osa-alueena ja kuvata kokonaisvaltaisen yrityskuvan muodostumisen periaatteet ruokapalvelualalla. Opiskelija osaa suunnitella käyttäjän toimintaa palvelevat tilat, jotka vastaavat tila-, työpiste ja laiteratkaisuiltaan tuotteisiin ja palveluihin perustuvia toimintoja. Opiskelija tunnistaa käytännön harjoitteiden kautta visuaalisuuden ja esteettisyyden ilmentämisen perusteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tulkita ravintolan rakennus-, tila- ja sisustussuunnittelun perusteita. Opiskelija osaa erotella ravintolasalin ja keittiön toiminnallisen suunnittelun vaiheet ja selittää niiden merkityksen ravintolan rakennusprojektissa. Opiskelija osaa havainnollistaa tilasuunnittelun merkityksen yrityksen markkinointiviestinnän osa-alueena ja kuvata kokonaisvaltaisen yrityskuvan muodostumisen periaatteet ruokapalvelualalla. Opiskelija osaa suunnitella käyttäjän toimintaa palvelevat tilat, jotka vastaavat tila-, työpiste ja laiteratkaisuiltaan tuotteisiin ja palveluihin perustuvia toimintoja. Opiskelija tunnistaa käytännön harjoitteiden kautta visuaalisuuden ja esteettisyyden ilmentämisen perusteita. ja oppii ymmärtämään erilaisten materiaalien, värien ja esillepanojen viestinnällistä vaikutusta.

Siirry alkuun