Tuotantoprosessin suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 8B00BT47-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 19.05.2024
Laajuus
5 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Opettaja
- Jarmo Alarinta
Opiskelijaryhmät
-
MBIELI21Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka, monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitteluvaiheet tuotantolaitoksen ja -prosessin suunnittelusta ja rakentamisesta
- arvioida elintarvikeprosessien suunnittelun erikoispiirteitä
- tuottaa yksiselitteisiä ja selkeitä suunnitteludokumentteja
- laskea yksikköprosesseista muodostetun tuotantolinjan kapasiteetin, laitteiden kapasiteetin ja muut valintaan ja mitoitukseen liittyvät laskut.
- määrittää valmistuslinjan aine- ja energiataseet, kapasiteetti ja muut laitevalintaan vaikuttavat matemaattiset tehtävät.
- toteuttaa tuotantolinjaston esisuunnitteluprojektin suunnittelusta toimivaan tehtaaseen.
Sisältö
Erilaiset tehdassuunnittelussa käytettävät kaaviot. Elintarvikkeiden erityisvaatimukset prosessisuunnittelulle. Prosessikaaviot informaatiolähteinä. Tuotantolaitoksen suunnittelun ja rakentamisen eri vaiheet. Tuotantolinjojen yhdistäminen yksikköprosesseista. Kannattavuus ja muut laskelmat. Ryhmätyöskentely projektissa ja asiantuntijoiden ja erilaisten lähdetietojen käyttö.
Harjoitustyössä käydään läpi tuotantolaitoksen suunnittelun ja toteutuksen eri vaiheet
- vaatimusmäärittely
- prosessisynteesi
- tuotantolinjan mitoitus
- kannattavuus
- prosessiparametrien optimointi
- muut vertailulaskelmat
- ryhmätyö projektissa.
Oppimateriaalit
Oheismateriaali:
Lopez-Gomez, A, & Barbosa-Canovas, G. V. (2005). Food Plant Design. Boca Raton : CRC Press 2005. ISBN 1-57444-602-9 sidottu, 978-1-57444-602-9 sidottu.
Maroulis, Z. B., & Saravacos, G. D. (2003). Food Process Design. Marcel Dekker.
ISBN 0-8247-4311-3 sidottu
Opetusmenetelmät
suunnitteluharjoitukset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suunnitteluharjoitukset 16 tuntia (kaksi työpäivää) korkeakoululla
Etäopetusta 10 tuntia
Itsenäistä työskentelyä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja hallitsee tyydyttävässä määrin prosessisuunnittelun menetelmät ja osaa toimia suunnitteluryhmän mukana.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee prosessisuunnittelun peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee prosessisuunnittelun peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
palautetut suunnitteluharjoitukset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja hallitsee tyydyttävässä määrin prosessisuunnittelun menetelmät ja osaa toimia suunnitteluryhmän mukana.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee prosessisuunnittelun peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee prosessisuunnittelun peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen.
Esitietovaatimukset
Elintarvikeprosessit