Vuorovaikutus psykososiaalisessa työssä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SOSAPS10-3031
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 20.04.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 27.10.2023
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 36
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Mirva Siltakorpi
- Helena Sarvikas
Opiskelijaryhmät
-
SOS22CSosionomi (AMK)
-
SOS22BSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää ammatillisen vuorovaikutuksen teoreettiset ja käytännölliset perusteet sekä toimia ammatillisessa vuorovaikutussuhteessa asiakkaan kanssa. Opiskelija osaa selittää psykososiaalisen työorientaation ja eritellä, miten psykososiaalisen työn periaatteet ja toimintatavat näkyvät ammatillisessa vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalialan asiakastyön tavoitteellisena ja prosessinomaisena kokonaisuutena sekä osaa tarkastella sitä vuorovaikutussuhteen näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa ammatillisen vuorovaikutussuhteen edellytykset, psykososiaalisen vuorovaikutuksen piirteet sekä näihin liittyviä vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Sisältö
- ammatillisen vuorovaikutuksen merkitys, keskeiset elementit ja rakentuminen sosiaalityössä
- systeeminen sosiaalityö
- psykososiaalinen työorientaatio
- sosiodynaaminen ohjaus
- tavoitteellisen asiakastyön prosessi
- erilaisten arvolähtökohtien huomioiminen vuorovaikutuksessa
- Vuorovaikutuksen tasot ja keinot asiakkaan kohtaamisessa
- Vuorovaikutuksen tukeminen
- omien vuorovaikutustaitojen arvioiminen ja kehittäminen
Oppimateriaalit
- Kangasluoma, E., & Sarvikas, H. (2016). Vuorovaikutus psykososiaalisessa työssä - arvioinnin malli simuloituihin oppimistilanteisiin. Teoksessa A. Heikkilä, & J. Kulmala (toim.) Uusia työmenetelmiä ja innovaatioita hyvinvoinnin edistämiseen: SeAMK sosiaali- ja terveysala tutkii ja kehittää (s. 53 - 82). (Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 120).. Seinäjoen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/121237/1/B120.pdf
- Laitinen, M., & Pohjola, A (toim.) (2010). Asiakkuus sosiaalityössä. Gaudeamus. (s.39-45 ja 138-177).
- Sarvikas, H. (2020). Asiakas kohdataan kuuntelemalla. Teoksessa M. Salminen-Tuomaala, J. Hallila, S. Saarikoski & T. Tapio (toim.) Tietoa, taitoa ja teknologiaa - kehittämispolkuja sosiaali- ja terveysalalla. (s. 259 - 273). (Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B, Raportteja ja selvityksiä 157). Seinäjoen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/345656/B157.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Peavy, V. R. (1997). SocioDynamic Counselling: A Constructivist Perspective.
- muu opettajan osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt, simulaatiot, viestintätilanteiden analysointi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lopussa on tentti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 tuntia. Kontaktiopetusta on n.33 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon integroidaan puheviestinnän osuus.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa selittää ja määritellä psykososiaalisen työorientaation osana systeemistä sosiaalityötä ja ymmärtää työn ohjauksellisen lähestymistavan. Opiskelija tunnistaa psykososiaalisen työn edellyttämiä asiakastilanteita ja vuorovaikutuksen ominaispiirteitä sekä osaa määritellä omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan psykososiaalisen työn näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa tavoitteellisen asiakastyön prosessin eri vaiheet ja osaa soveltaa tätä osaamistaan omassa toiminnassaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla psykososiaalista työtä ja sosiaalityön muita orientaatioita keskenään. Opiskelija osaa arvioida psykososiaalisen työn ja ohjauksellisen lähestymistavan edellyttämää vuorovaikutusta. Opiskelija osaa selittää vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä ja seurauksia, myös oman ammatillisen kehittymisen ja vuorovaikutusosaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen asiakastyön prosessin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa perustellen arvioida psykososiaalista työtä yhtenä sosiaalityön orientaationa. Opiskelija osaa perustella ja arvioida vuorovaikutuksellista ja ohjauksellista työotettaan ja psykososiaalisen työn keinoja ammattieettisestä näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata tavoitteellisen sosiaalityön prosessia psykososiaalisen työn näkökulmasta ja analysoida asiakastyön prosessiin vaikuttavia tekijöitä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko 1 - 5. Opintojakso arvioidaan yhtenä kokonaisuutena opintojaksolla olevien opettajien kesken. Arvioinnissa huomioidaan aktiivinen läsnäolo opetuksessa ja ryhmätehtävässä sekä kirjallinen tentti. Simulaatioissa läsnäolo pakollinen.
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Lisätiedot
opintojaksoon integroidaan puheviestinnän osuus