Siirry suoraan sisältöön

Tarinallisuus ryhmätoiminnassa (4 op)

Toteutuksen tunnus: SOSATO60-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 05.05.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 01.03.2024

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 25

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Annukka Haapa-aho

Opiskelijaryhmät

  • MSOS23K
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23A
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelijalla on perustiedot ja -taidot luovan toiminnan menetelmistä ja työtavoista tarinallisuutta hyödyntävien menetelmien alueella, esimerkiksi kaunokirjallisuus ja muut tekstit, kirjoittaminen, muistelu, sadutus, itsetuntemusta edistävät menetelmät (elämänviiva, aarrekartta, päiväkirjat). Opiskelija ymmärtää luovien, kulttuuri- ja taidelähtöisten menetelmien merkityksen minäkuvan, itsetunnon, itseilmaisun ja yhteisöllisyyden vahvistajana. Opiskelija osaa organisoida tavoitteellista ryhmätoimintaa, jossa käytetään tarinallisia menetelmiä. Hänellä on valmiudet innostaa ja rohkaista yksilöitä ja ryhmän jäseniä ilmaisemaan itseään tarinallisuutta hyödyntäen. Opiskelija osaa työskennellä tavoitteellisesti luovien toimintojen alueella ja hän osaa suunnitella luovan toiminnan prosessin alusta loppuun. Hän on tietoinen luovista voimavaroistaan ja on motivoitunut käyttämään ja kehittämään niitä sosiaalialan ammattityön kontekstissa.

Sisältö

- luovat ryhmätoiminnan menetelmät sosionomin työssä
- luovan toiminnan prosessi
- tarinalliset menetelmät luovan ryhmätoiminnan menetelmänä
- kaunokirjallisuus ja muut tekstit, kirjoittaminen, muistelu, sadutus, itsetuntemusta edistävät menetelmät, elämänviiva, aarrekartta, päiväkirjat
- toiminnalliset ja kokemukselliset harjoitukset ilmaisullisia menetelmiä hyödyntäen
- luovan toiminnan prosessi
- omien luovien voimavarojen kehittäminen sosionomityön kontekstissa

Oppimateriaalit

- Hohenthal?Antin, L. 2013. Muistellaan: luovat menetelmät muistisairaantukena. Jyväskylä: PS-kustannus
- Karlsson L. 2014. Sadutus- avain osallisuuden toimintakulttuuriin. Helsinki: PS-kustannus
- Lauerma, L. (2021). Suvun jäljillä, löydä oma tarinasi. Kirjapaja.
- Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, harjoitukset, itsenäiset tehtävät, kirjallisuuteen perehtyminen, ryhmänohjausharjoitteen suunnittelu ja toteutus asiakasryhmän parissa.

Vaihtoehtoisena suoritustapana opinnollistaminen Living Labin kautta, jolloin opiskelija suorittaa opintojakson tekemällä ryhmänohjauksia asiakkaiden parissa, suunnittelu, toteutus, arviointiraportti ja opintojakson yksi kirjallinen tehtävä. Tarkempi suoritusmuoto sovitaan opettajan kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisena suoritustapana opinnollistaminen Living Labin kautta, jolloin opiskelija suorittaa opintojakson tekemällä ryhmänohjauksia asiakkaiden parissa, suunnittelu, toteutus, arviointiraportti ja opintojakson yksi kirjallinen tehtävä. Tarkempi suoritusmuoto sovitaan opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106h, josta lähiopetusta 16h.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

X

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija hallitsee osaamistavoitteiden mukaiset tiedot hyvin luovan toiminnan menetelmistä ja työtavoista tarinallisuutta hyödyntävien menetelmien alueella. Hän kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan tarinallisuutta hyödyntäviä menetelmiä käyttäen luovan toiminnan prosessin. Opiskelija osaa tiedostaa omia luovia voimavarojaan. Opiskelija käyttää luovia taitojaan työvälineenä ja osaa pohtia tarinallisuuden soveltamistapoja sosiaalialan ammattityön kontekstissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla tehdään menetelmällisiä harjoituksia ja kirjallisia tehtäviä, jotka arvioidaan. Lisäksi pienryhmätilanteen suunnittelu ja toteutus arvioidaan.
Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa luovan toiminnan prosessin tarinallisuutta hyödyntäviä menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa käyttää luovia taitojaan työvälineenä ja pohtia tarinallisuuden soveltamistapoja sosiaalialan ammattityön kontekstissa.

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Lisätiedot

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Kuvan käyttö ryhmätoiminnassa
- Draamalliset menetelmät ryhmätoiminnassa