Viestintätaidot (4 op)
Toteutuksen tunnus: XX00DM04-3015
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 31.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Heli Simon
- Helena Sarvikas
Opiskelijaryhmät
-
MTH24Terveydenhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia tarkoituksenmukaisesti erilaisissa esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteissa
- osaa toimia vuorovaikutustilanteissa myös digitaalisissa ympäristöissä
- analysoida ja arvioida viestintätaitoja osana ammatillista kehittymistä.
- tuottaa asiatyylistä tekstiä ja soveltaa SeAMKin kirjallisten töiden ohjeita.
Sisältö
- Viestintätyylin analysointi
- Esiintymistaito ja vuorovaikutus
- Ryhmäviestintätaito (esim. palaverit, neuvottelut, kokoukset, myös verkon välityksellä)
- Digitaalisen ympäristön toimintaperiaatteet ja vuorovaikutus
- Asiatyylisen tekstin tuottaminen
- SeAMKin kirjallisten töiden ohjeet
Oppimateriaalit
- Helsingin yliopiston kielikeskus (i.a.).Kielijelppi. http://www.kielijelppi.fi/
- Juholin, E. (2022). Communicare!: Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun (Kahdeksas uudistettu painos). Infor / Management Institute of Finland MIF Oy.
- Jyväskylän yliopisto Kielikeskus. (i.a.) Kielikompassi. https://kielikompassi.jyu.fi/puheviestinta/tietomajakka/maja_tietomajakka.shtml
- Kirjoittajan ABC-kortti. (i.a.). http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/
- Seinäjoen ammattikorkeakoulu. (2022). Kirjallisten töiden ohje. https://seamk.libguides.com/KirjallistenToidenOhje
Opettajan osoittama materiaali (tarkennetaan opintojakson alussa)
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, etäopetus soveltuvin osin tehtäväkohtaisesti
- Kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät yksin ja ryhmissä
- Verkkotentit
- Itsenäinen opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei harjoittelua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotenttien suoritusajankohdat ja -kerrat ja uusintamahdollisuudet mainittu opintojakson Moodlessa kunkin tentin kohdalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
näyttökoe
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
108 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Sosiaali- ja terveysalan tutkinnoissa opetusmateriaalina myös:
Mäkisalo-Ropponen, M. (2012). Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. (1. - 2. p.). Sanoma Pro Oy.
Roivas, M. & Karjalainen, A. L. (2013). Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Edita.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta. Hän tunnistaa osittain digitaalisen viestinnän toimintaperiaatteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Osaa huomioida digitaalisen viestinnän toimintaperiaatteet. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaisesti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Hallitsee digitaalisen viestinnän toimintaperiaatteet ja osaa soveltaa niitä. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteena aktiivinen osallistuminen suullisiin tehtäviin, kirjalliset oppimistehtävät, verkkotentit.