Rakenteellinen sosiaalityö (4 op)
Toteutuksen tunnus: BE00CW51-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 05.05.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 31.05.2024
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Mirva Siltakorpi
Opiskelijaryhmät
-
SOS22ASosionomi (AMK)
-
SOS21BSosionomi (AMK)
-
SOS21CSosionomi (AMK)
-
MSOS22KSosionomi (AMK)
-
MSOS22SVSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä rakenteellisen sosiaalityön käsitteen ja kuvata sen yhtymäkohdat valtaistavaan sosiaalityöhön. Hän osaa kuvata rakenteellisen työn näkökulmaa sosionomin työtehtävissä. Hän osaa tarkastella yksilöiden ja yhteisöjen sosiaalista tilannetta yhteiskunnallisten rakenteiden, prosessien ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Opiskelijalla on valmiudet hankkia ja tuottaa tietoa asiakasryhmän tilanteesta päätöksenteon tarpeisiin. Opiskelija tuntee erilaisia rakenteellisen sosiaalityön käytäntöjä ja menetelmiä. Opiskelijalla on valmiuksia edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia eri toimijoiden kanssa. Opiskelijalla on kyky reflektoida ja havainnoida omaa roolia paikallisessa ja globaalissa yhteisössä sekä taito kehittää itseään toiminnassa.
Sisältö
-rakenteellisen sosiaalityön käsite
-valtaistavan sosiaalityön käsite
-rakenteellisten ja sosiaalisten tekijöiden vaikutusten arviointi, ekossosiaalinen sosiaalityö ja kestävä kehitys
-rakenteellisen sosiaalityön eri käytännöt ja menetelmät sosionomityössä
-rakenteellisen sosiaalityön tiedonhankinta ja tiedontuotanto
Oppimateriaalit
- Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T., & Santalahti, V. (toim.). (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. Raportti 1/2022 . THL. Saatavana: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/143940/RAP2022_001_WEB_final.pdf?sequence=7&isAllowed=y
- Kivipelto, M. (2021). Rakenteellisen sosiaalityön katsaus. Työpaperi 16/2021. THL Saatavana: https://www.julkari.fi/handle/10024/142735
- Juhila, K. (2018). Aika, paikka & sosiaalityö. Vastapaino. s.10-19, 190-262 (luvut 1,4 ja 5)
ja joku seuraavista:
- Hirvonen, J., Kilpeläinen, V., Piirainen, K., Surakka,A., Tanttu, S., & Tuikka, A. (2021). Tiedolla vaikuttamisen mahdollisuudesta toteutukseen. Rakenteellisen sosiaalityön osaamiskartoitus. XAMK. Saatavana: https://www.theseus.fi/handle/10024/377388
- Lyly, A. (2016). Sosiaalinen raportointi asiakastiedon tuottajana Esimerkkinä aikuissosiaalityö ja lastensuojelu. Helsingin kaupunki Sosiaali- ja terveysvirasto Tutkimuksia ja raportteja 2 / 2016.
Saatavana: https://www.hel.fi/static/sote/hankkeet/sosiaalinen-raportointi-asiakastiedon-tuottajana.pdf
- Niemi, M. (2018). Sosiaalinen raportti ikääntyneiden perhesuhteissa ilmenevästä kaltoinkohtelusta. Helsingin kaupunki. Saatavana: https://www.hel.fi/static/sote/sosrap/raportit/sosiaalinen-raportti-ikaantyneiden-perhesuhteissa-ilmenevasta-kaltoinkohtelusta-GESO.pdf
- Meriluoto, T., Marila-Penttinen, L., & Lehtinen, E. (toim.). (2015). Osallisuuden ja kokemusasiantuntijuuden käsikirja. Ensi- ja turvakotien liitto.
Saatavana: https://issuu.com/ensi-jaturvakotienliitto/docs/osallisuus._osallisuuden_kokemusasi
Opetusmenetelmät
toteutus 1: tentti, itsenäinen perehtyminen kirjallisuuteen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti tehdään Exam-tenttinä, katso ohjeet Intrasta. Tenttiä voi tehdä koko lukuvuoden ajan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
toteutus 2: tuntityöskentely ja essee
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
108h
Lisätietoja opiskelijoille
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö
- Valtaistava sosiaalityö
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä rakenteellisen sosiaalityön käsitteen yleispiirteet ja kytkeä sen valtaistavaan sosiaalityöhön, mutta osaaminen on kapea-alaista. Hän osaa kuvata rakenteellisen työn näkökulmaa sosionomin työtehtävissä jollain tapaa. Hän osaa nimetä yleisesti yksilöiden ja yhteisöjen sosiaaliseen tilanteeseen vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnallisten rakenteiden, prosessien ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Lisäksi opiskelija osaa nimetä joitakin tapoja hankkia ja tuottaa tietoa asiakas- ja kansalaisryhmän tilanteesta sekä antaa esimerkkejä erilaisista rakenteellisen sosiaalityön käytännöistä ja menetelmistä. Opiskelija tunnistaa osallisuuteen ja osallistumiseen liittyviä mahdollisuuksia ja tietää vaikuttamistyön tapoja. Opiskelijalla on kyky reflektoida ja havainnoida omaa roolia paikallisessa ja globaalissa yhteisössä sekä taito kehittää itseään toiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää rakenteellisen sosiaalityön käsitteen valtaistavan sosiaalityön lähtökohdista. Hän osaa jäsentää yksilöiden ja yhteisöjen sosiaaliseen tilanteeseen vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnallisten rakenteiden, prosessien ja kestävän kehityksen näkökulmasta ymmärtäen niiden dynaamisen luonteen. Lisäksi opiskelija osaa esitellä monipuolisesti erilaisia tapoja hankkia ja tuottaa tietoa asiakas- ja kansalaisryhmän tilanteesta sekä antaa esimerkkejä erilaisista rakenteellisen sosiaalityön käytännöistä omaan ammattityöhön soveltaen. Opiskelija osaa raportoida ja edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia eri toimijoiden kanssa. Opiskelijalla on kyky reflektoida ja havainnoida omaa roolia paikallisessa ja globaalissa yhteisössä sekä taito kehittää itseään toiminnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa arvioida rakenteellisen sosiaalityön merkitystä kriittisesti ja laaja- alaisesti valtaistavan sosiaalityön lähtökohdista. Hän osaa suhteuttaa rakenteellisen sosiaalityön menetelmiä ja toimintatapoja monipuolisesti myös muihin sosiaalityön käytäntöihin vertaillen.
Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä rakenteellisen sosiaalityön merkityksestä kaikilla 3-4 arvosana- asteikon osa-alueilla. Lisäksi opiskelija osaa tuottaa uusia tapoja toteuttaa rakenteellista sosiaalityötä sosionomin työtehtävissä. Opiskelijalla on kyky reflektoida ja havainnoida omaa roolia paikallisessa ja globaalissa yhteisössä sekä taito kehittää itseään toiminnassa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1-5