Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön raportointi (15 op)

Toteutuksen tunnus: BI00BP06-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 24.05.2024

Laajuus

15 op

T&K-osuus

15 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 30

Tutkinto-ohjelma

  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus

Opettaja

  • Mari Salminen-Tuomaala
  • Katriina Kuhalampi

Opiskelijaryhmät

  • YKLAS22
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus

Tavoitteet

Opiskelija osaa toteuttaa ja raportoida tutkimus-, kehittämis- tai arviointihankkeen.

Sisältö

Opinnäytetyön suunnitelman mukainen

Oppimateriaalit

Opettajien osoittama ajankohtainen lähdemateriaali, tieteelliset artikkelit. Erillinen lista moodlessa.
Suositeltavaa kirjallisuutta:
Burns, N., & Grove, S. (2009). The practice of nursing research. Appraisal, synthesis and generation of evidence. 6th ed. Missouri: Saunders Elsevier.
Cresswell, J. (2003). Research design. Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Second edition. Thousand Oaks. Sage Publications.
Hirsjärvi, S., & Hurme, H. (2004 tai uud.). Tutkimushaastattelu, teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Yliopistopaino, Helsinki.
Johansson, K., Axelin, A., Stolt, M., & Ääri, R-L. (2007). Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen. Turun yliopisto, Hoitotieteen laitoksen julkaisuja A51/2007, Turku.
Kankkunen, P, & Vehviläinen-Julkunen, K. (2009). Tutkimus hoitotieteessä. WSOYpro.
Keränen, T., & Pasternack, A. (2015). Kliinisen tutkimuksen etiikka. Kustannus Oy Duodecim, Tallinna.
Kniivilä, S. (2017). Tiede ja teksti, tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Gaudeamus Oy, Tallinna.
Kostamo, P., Airaksinen, T., & Vilkka, H. (2022). Kirjoita itsesi asiantuntijaksi. Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House, Tallinna.
Malmivaara, A. (2022). Vaikuttavuus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Kustannus Oy Duodecim, Tallinna.
Metsämuuronen, J. (2000). Tilastollisen kuvauksen perusteet. Methelp.
Metsämuuronen, J. (2006). Laadullisen tutkimuksen käsikirja. Methelp.
Metsämuuronen, J. (2005). Tilastollisen päättelyn perusteet. Methelp.
Mäkinen, O. (2005). Tieteellisen kirjoittamisen ABC. Kustannusosakeyhtiö Tammi, Karisto Oy, Hämeenlinna.
Polit, D.F., & Beck, C.T. (2012). Nursing research: Generating and assessing evidence for nursing practice (8th ed.) Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins.
Puusa, A., & Juuti, P. (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus Oy, Tallinna.
Stolt, M., Axelin, A., & Suhonen, R. (2016). Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto, Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja A73/2016, Turun yliopisto.
Toikko, T, & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press ja tekijät. 3. korjattu painos. Tampereen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print, Tampere.
Vilkka, H., & Airaksinen, T. (2004a). Toiminnallinen opinnäytetyö. Kustannusosakeyhtiö Tammi. Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä.
Vilkka, H., & Airaksinen, T. (2004b). Toiminnallisen opinnäytetyön ohjaajan käsikirja. Kustannusosakeyhtiö Tammi. Tammer-Paino Oy, Tampere.
Vilkka, H. (2020). Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. PS-kustannus, Otavan Kirjapaino Oy, Keuruu.
Vilkka, H. (2021). Näin onnistut opinnäytetyössä. Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. PS-kustannus. Otavan Kirjapaino Oy, Keuruu.

Opetusmenetelmät

Opinnäytetyö, seminaarit
Yksilö- ja ryhmäohjaus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

405 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Lopullinen opinnäytetyö arvioidaan SeAMK:n opinnäytetyön arviointikriteerien mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Lopullinen opinnäytetyö arvioidaan SeAMK:n opinnäytetyön arviointikriteerien mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lopullinen opinnäytetyö arvioidaan SeAMK:n opinnäytetyön arviointikriteerien mukaisesti.

Hylätty (0)

Raportin rakenne on epäselvä ja jäsentymätön. Raportin ulkoasu on viimeistelemätön.
Kielen virheet hankaloittavat ratkaisevasti asian ymmärtämistä. Tekstissä ei noudateta
tieteellisen kirjoittamisen periaatteita. Työn suullinen esittely on haparoivaa, kysymyksiin ei kyetä vastaamaan ja havainnollistaminen puuttuu. Seminaareihin ei ole osallistuttu ohjeiden
mukaisesti. Sovittua vertaisarviointia ei ole tehty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Raportti ei ole selkeä ja johdonmukainen. Raportin ulkoasu on joiltakin osin viimeistelemätön. Kielen puutteet vaikeuttavat ymmärtämistä ja kieli sisältää paljon kielenhuolto- ja kielioppivirheitä. Tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden noudattaminen
on vaihtelevaa ja satunnaista. Työ esitellään pintapuolisesti ja havainnollistamatta ja kysymyksiin vastaaminen on epävarmaa. Seminaareihin on osallistuttu vaihtelevasti.
Sovittuun vertaisarviointiin on perehdytty pintapuolisesti ja osallistuminen on heikkoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Raportin rakenne on enimmäkseen johdonmukainen ja selkeä. Raportin ulkoasu on pääosin
ohjeistuksen mukainen. Kieli on sujuvaa mutta sisältää jonkin verran kielenhuolto- tai
kielioppivirheitä. Tekstissä noudatetaan pääosin tieteellisen kirjoittamisen periaatteita. Työ esitellään havainnollistaen ja kysymyksiin osataan vastata. Seminaareihin on osallistuttu
ohjeiden mukaisesti. Sovittuun vertaisarviointiin on perehdytty ja aiheesta esitetään
monipuolisesti kysymyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Raportin rakenne on johdonmukainen ja selkeä. Raportin ulkoasu on viimeistelty ja ohjeistuksen mukainen. Kieli on sujuvaa eikä siinä ole juuri kielenhuolto- tai
kielioppivirheitä. Tekstissä noudatetaan kaikilta osin tieteellisen kirjoittamisen periaatteita.
Työn esittely on sujuvaa, havainnollista ja asiantuntevaa ja kysymyksiin vastataan
selkeästi. Seminaareihin on osallistuttu aktiivisesti ja ohjeiden mukaisesti. Sovittu vertaisarviointi on monipuolista, kriittistä ja uusia näkökulmia esittävää.