Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen (6 op)

Toteutuksen tunnus: BC00CK51-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 08.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

6 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Geronomi (AMK)

Opettaja

  • Katri Turunen

Opiskelijaryhmät

  • MGERO22
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ikääntyvien toimintakykyä kuvaavat keskeiset käsitteet. Opiskelija osaa nimetä toimintakyvyn heikentymiselle altistavia tekijöitä, joihin tulee kiinnittää huomiota koko elinkaaren ajan terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen tukemiseksi. Opiskelija osaa nimetä vanhuudessa yleistyviä sairauksia, joita voidaan ennaltaehkäistä terveellisillä elintavoilla. Opiskelija tuntee kansalliset terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiseksi laaditut suositukset, ja osaa ohjata ikääntyvää itsenäiseen suositusten mukaiseen terveydestä ja toimintakyvystä huolehtimiseen. Opiskelija osaa perustella ennaltaehkäisyn merkityksen ikääntyvien sairauksien ehkäisyssä ja toimintakyvyn tukemisessa. Opiskelija on perehtynyt elintapaohjauksessa ja toimintakyvyn tukemisessa käytettäviin menetelmiin. Opiskelija kykenee huomioimaan toiminnassaan ikäihmisten yksilöllisyyden ja osaa tukea ikääntynyttä yksilöllisten tavoitteiden mukaisesti. Opiskelijan toiminnassa näkyy toimintakykyä tukeva ja ikääntyvän yksilölliset voimavarat tunnistava työote.
Opiskelija ymmärtää ennaltaehkäisevän ja toimintakykyä tukevan toiminnan yhteyden kestävän kehityksen tavoitteisiin.

Sisältö

- Toimintakyvyn käsitteet ja laaja-alainen toimintakyvyn arviointi
- Elämänkaarinäkökulma toimintakyvyn laaja-alaiseen tukemiseen
- Kansalliset terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämisen suositukset
- Elintapaohjauksen menetelmät
- Ikääntyvien ohjaus toimintakykyä tukevin menetelmin

Oppimateriaalit

T. Rantanen, K. Kokko, S. Sipilä, & A. Viljanen (toim.) 2022. Gerontologia. Duodecim. Soveltuvin osin.

Autti-Rämö I, Melkas S, Rajavaara M, Salminen A-L. 2022. Kuntoutuminen. Duodecim. Soveltuvin osin.

Kulmala, J (toim.) Hyvä vanhuus - Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen. PS-Kustannus.

Ikääntyneitä koskevat TOIMIA-suositukset: https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/tmi?toc=802600

Opetusmenetelmät

Lähiopetus (luennot, käytännön harjoitukset, työelämän kanssa yhteistyössä ikääntyneiden toimintakykyä tukevien tuokioiden ohjaus, seminaariesitys), Itsenäinen opiskelu (tiedonhankinta, kirjallisuuden opiskelu, oppimistehtävät).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ikääntyneiden toimintakykyä tukevaa ohjausta yhteistyössä työelämän kanssa (E-P hyvinvointialueen etäpalvelut).

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä toimintakyvyn käsitteet ja nimeää tekijöitä, jotka tukevat tervettä ja toimintakykyistä vanhenemista. Opiskelija tietää tärkeimmät kansalliset ikääntyville suunnatut terveyden ja toimintakyvyn suositukset. Opiskelija osallistuu ikääntyville suunnattujen hyvinvointipäivien järjestämiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa nimetä toimintakyvyn käsitteet ja kuvaa monipuolisesti tekijöitä, jotka tukevat tervettä ja toimintakykyistä vanhenemista. Opiskelija tietää tärkeimmät kansalliset ikääntyville suunnatut terveyden ja toimintakyvyn suositukset ja osaa suunnitella niiden pohjalta yksilöllistä elintapaohjausta. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ikääntyville suunnattujen hyvinvointipäivien järjestämiseen. Opiskelija osoittaa toiminnassaan toimintakykyä tukevaa työotetta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa nimetä toimintakyvyn käsitteet ja kuvaa monipuolisesti tekijöitä, jotka tukevat tervettä ja toimintakykyistä vanhenemista. Opiskelija osaa perustella toimintaansa tutkimusnäytön kautta. Opiskelija tietää tärkeimmät kansalliset ikääntyville suunnatut terveyden ja toimintakyvyn suositukset ja osaa suunnitella niiden pohjalta yksilöllistä elintapaohjausta. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti ikääntyville suunnattujen hyvinvointipäivien järjestämiseen. Opiskelijan toiminnassa näkyy positiivinen, kannustava ja yksilölliset voimavarat huomioiva toimintakykyä tukeva työote.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Case-oppimistehtävä ja sen esittäminen sekä muut kirjalliset harjoitustyöt.

Esitietovaatimukset

Opintojaksot: Gerontologian perusteet sekä Ikäystävällinen ympäristö ja ajattelu