Siirry suoraan sisältöön

Vanhuspalvelujen laatu, arviointi ja kehittäminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: GERAJO200-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

15.01.2024 - 31.03.2024

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Geronomi (AMK)

Opettaja

  • Annukka Haapa-aho
  • Maria Valli

Opiskelijaryhmät

  • MGERO21
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida, suunnitella ja toteuttaa vanhustyön kehittämisprosesseja sekä osaa tuoda asiantuntemuksensa esille. Opiskelija osaa tulkita ja arvioida vanhustyön palvelujen kehittämiskohteita ja käyttää laadunhallinnan menetelmiä vanhustyön kehittämisessä ja johtamisessa. Opiskelijalla on osaamista arvioida ja kehittää toimintaa myös kestävän kehityksen näkökulmasta,

Sisältö

- arvioinnin ja kehittämisen menetelmät
- palveluprosessin arviointi
- palvelujen laatu ja laadunhallinta
- erilaiset laatujärjestelmät yleisellä tasolla
- laatujärjestelmät
- yhteistyö laadun kehittämisessä
- kirjaamisen ohjaaminen ja seuranta lähijohtamisessa
- kestävän kehityksen näkökulmat kehittämistyössä

Oppimateriaalit

Valtioneuvosto: Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 : Tavoitteena ikäystävällinen Suomi
Jenni Kulmala (toim.) Parempi vanhustyö. Menetelmiä johtamisen kehittämiseen. PS-kustannus.2017.
Hujala Anneli, Taskinen Helena (toim.) Uudistuva sosiaali- ja tervesysala. Tampere University Press.2020

Opetusmenetelmät

Luennot, oppimistehtävät, käytössä Flipped learning- menetelmä; opiskelija tutustuu itsenäisesti ennen lukujärjestykseen merkittyjä oppitunteja Moodleen linkitettyyn materiaaliin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 108 h, josta 15 h kontaktiopetusta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä vanhustyön kehittämisprosesseja. Hän osaa nimetä vanhustyön palvelujen kehittämiskohteita ja laadunhallinnan menetelmiä vanhustyön kehittämisessä ja johtamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla on taidot osallistua vanhustyön kehittämisprosesseihin. Opiskelija osaa jäsentää vanhustyön palvelujen kehittämiskohteita ja tarkastella laadunhallinnan menetelmien soveltuvuutta vanhustyön kehittämisessä ja johtamisessa. Opiskelija osaa jäsentää sekä nykyhetken että tulevaisuuden vanhustyön haasteita sekä arvioida niitä henkilökohtaisen osaamisensa kannalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijalla on valmiudet arvioida, suunnitella ja toteuttaa vanhustyön kehittämisprosesseja sekä tuoda asiantuntemuksensa esille. Opiskelija osaa ennakoida ja arvioida vanhustyön palvelujen kehittämiskohteita sekä soveltaa laadunhallinnan menetelmiä vanhustyön kehittämisessä ja johtamisessa.
Hän kykenee pohtimaan ja arvioimaan kriittisesti sekä nykyhetken että tulevaisuuden vanhustyön kehittämishaasteita ja hyödyntää niiden antamaa tietoa omaan ammatillisen kasvuprosessiinsa tukena huomioiden myös kestävän kehityksen näkökulmat.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan ryhmätehtävä ja yksilötehtävä.

Esitietovaatimukset

tutkinto-ohjelman perus- ja ammattiopinnot pääosin