Kehittämisen ja arvioinnin menetelmät (3 op)
Toteutuksen tunnus: BC00CK53-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
15.01.2024 - 17.05.2024
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Katariina Perttula
Opiskelijaryhmät
-
MGERO21Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella yhdessä työelämätahon ja/tai asiakkaiden kanssa toiminnallisen tai produktiotyyppisen soveltavan ja eettisesti perustellun kehittämistoiminnan/-projektin. Hän osoittaa hallitsevansa toiminnalliseen kehittämistyöhön soveltuvia kehittämistyön menetelmiä. Hän osaa dokumentoida kehittämistyön toteutuksen hyödyntämällä joitakin toiminnalliseen kehittämistyöhön soveltuvia aineistoja. Hän osaa arvioida toteutettua kehittämistoimintaa ja sen tuloksia sekä tuottaa tätä kautta uutta tietoa tai työkaluja ammatillisen toiminnan kehittämiseen työelämässä.
Sisältö
- toiminnallinen ja produktiotyyppinen kehittämistoiminta
- kehittämistehtävän ja tavoitteen asettaminen
- kehittämistyön prosessi
- erilaiset kehittämistyön menetelmät
- kehittämistoiminnan dokumentointi ja aineistot
- kehittämistoiminnan arviointi
- kehittämistoiminnan johtopäätökset
Opetusmenetelmät
Luennot, verkko-opiskelu, itsenäiset tehtävät/ tentti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla jonkun työelämän kehittämisen lähestymistavan tai menetelmän. Opiskelija osaa nimetä kehittämistyössä käytettäviä arviointimenetelmiä. Hän osoittaa hallitsevansa pääpiirteissään kehittämistyön menetelmälliset peruslähtökohdat ja pystyy raportoimaan kehittämistoiminnan tuloksia, joskin tarkastelussa voi olla joitakin puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa jäsentää kehittämistyön menetelmällisiä lähtökohtia verrattain monipuolisesti sekä vertailla myös erilaisia työelämän kehittämisen lähestymistapoja ja menetelmiä. Opiskelija osaa jossain määrin käyttää kehittämistyön arviointimenetelmiä. Hän pystyy dokumentoimaan tarkastelemansa projektin kattavasti ja monipuolisesti sekä perustelemaan ja raportoimaan toiminnallisen kehittämistyön lähtökohdat, menetelmällisyyden, prosessin sekä tulokset. Hän pystyy arvioimaan kehittämisprosessin tuloksia monipuolisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa jäsentää kehittämistyön menetelmällisiä lähtökohtia monipuolisesti sekä vertailla erilaisia työelämän kehittämisen lähestymistapoja ja menetelmiä. Opiskelija osaa käyttää perustellusti kehittämistyön arviointimenetelmiä. Hän pystyy dokumentoimaan tarkastelemansa projektin kattavasti ja monipuolisesti siten että työskentelystä välittyy analyyttinen ja reflektiivinen ote. Toiminnallisen kehittämistyön lähtökohdat, menetelmällisyys, prosessi sekä tulokset on kuvattu kiitettävällä tasolla. Hän pystyy arvioimaan kehittämisprosessin tuloksia monipuolisesti ja kriittisesti reflektoiden.
Esitietovaatimukset
opintojakso Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet