Riippuvuus- ja mielenterveysongelmat (3 op)
Toteutuksen tunnus: GERAHK500-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.03.2023 - 21.04.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.05.2023 - 31.07.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 12 - 60
- Koulutus
- Geronomi (AMK)
- Opettajat
- Anna-Kaarina Koivula
- Ryhmät
-
VVOVVO-ryhmä Peppiä varten
-
AVOINAMKAvoin amk
- Opintojakso
- GERAHK500
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa iäkkään ihmisen ja hänen läheisensä riippuvuus- ja mielenterveysongelmia. Opiskelija tunnistaa riippuvuus- ja mielenterveysongelmien ehkäisy-, hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä osaa vertailla niitten käyttökelpoisuutta erilaisissa elämäntilanteissa. Opiskelija pohtii omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa.
Sisältö
- aineriippuvuudet, toiminnalliset riippuvuudet
- yleisimmät mielenterveysongelmat, kaksoisdiagnoosi
- kuntoutusvaihtoehdot
- iäkkään ihmisen erityistarpeet riippuvuus- ja mielenterveysongelmien kuntoutuksessa
- moniammatillinen työ riippuvuus- ja mielenterveysongelmien kuntoutuksessa
- lainsäädäntö
Oppimateriaalit
- moodlen materiaalit
Opetusmenetelmät
verkko-opetus, suoritettavissa täysin itsenäisesti (moodle)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 opintopistettä, noin 80 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla ja tunnistaa yleisimmät riippuvuus- ja mielenterveysongelmat. Opiskelija pohtii omia arvojaan, asenteitaan sekä toimintaansa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tunnistaa riippuvuus- ja mielenterveysongelmia ja osaa vertailla hoito- ja kuntoutusmenetelmien soveltuvuutta erilaisissa asiakastilanteissa. Opiskelija osaa pohtia omia arvojaan, asenteitaan ja toimintaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida yksilön toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä riippuvuus- ja mielenterveysongelmissa. Opiskelija osaa perustella hoito- ja kuntoutusvaihtoehtojen soveltuvuutta erilaisissa asiakastilanteissa. Opiskelija osaa arvioida omia arvojaan, asenteitaan ja toimintaansa ammattieettisestä näkökulmasta.