Siirry suoraan sisältöön

Yrittäjyyden perusteet, Väyläopinnot (3 op)

Toteutuksen tunnus: XX00CZ97-3005

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

16.01.2023 - 14.05.2023

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Tradenomi (AMK), Liiketalous

Opettaja

  • Tiina Nieminen
  • Kim Leppänen

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa kuvata yrittäjyysosaamisen pääpiirteet sekä pohtia omia tavoitteittaan ja vahvuuksiaan suhteessa niihin.
• tunnistaa ihmisen kognition rakenteet itsessään ja vuorovaikutuksessa muiden kanssa
• ymmärtää epävarmuuden sietämisen merkityksen toiminnassaan ja vuorovaikutuksessa
• osaa kuvata ja tarkastella sosiaalista, kulttuurista ja taloudellista arvoa ja hahmottaa miten ne eroavat toisistaan
• tunnistaa arvon ympäristösidonnaisuuden sekä erilaiset rakenteet, joissa sitä voidaan tuottaa
• osaa analysoida erilaisia arvoketjuja ja –verkkoja.
• osaa kuvata yritystoiminnan merkityksen yhteiskunnassa ja kansantaloudessa ja tunnistaa erilaisia yrittäjyyden ilmenemistapoja elämässä.
• osaa kuvata kannattavan liiketoiminnan edellytykset
• tuntee yrityksen perustamiseen liittyvät vaiheet
• tuntee yrittäjyyteen liittyvät mahdollisuudet SeAMKissa

Sisältö

Suomeksi
• Yrittäjyyskompetenssi, itsetuntemus ja minäpystyvyys, motivaatio, ihmisen ajattelujärjestelmät, epävarmuuden sieto ja pettymyksen käsittely
• Arvon luominen, arvoketjujen; ja arvoverkkojen tunnistaminen eri ympäristöissä, arvon tuottaminen eri rakenteissa, kuten yrityksissä ja yhdistyksissä
• Yrittäjyyden ja liiketoiminnan peruskäsitteet ja ansaintalogiikkaa, talouden lukutaito, riskien hallinta
• Liiketoiminnan perustamisen vaiheet
• Liiketoimintasuunnitelma liikeidean jäsentämisen työkaluna (muille kuin liiketalouden alalle)
• Yritystoiminta osana yhteiskuntaa, yrittäjyys osana elämää
• Yrittäjyystaitojen syventäminen SeAMKissa (SeAMK Yritystalli, SeAMKPro, SeiES jne.)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä itsetuntemuksen ja minäpystyvyyden ja ymmärtää niiden vaikutuksen työelämässä. Opiskelija tietää, mikä megatrendi on ja nimetä niistä muutaman. Opiskelija osaa määritellä liikeidean, mutta ei tiedä, miten kehittää sitä eteenpäin. Opiskelija ymmärtää liiketoimintasuunnitelman tarkoituksen, mutta ei osaa tehdä sitä. Opiskelija tietää yhteiskunnan olevan murroksessa, mutta ei ymmärrä sen vaikuttavan myös työelämään. Opiskelija erottaa kevytyrittäjyyden ja yrittäjyyden eron ja tietää, että SeAMKissa yrittäjyys on osa sen strategiaa ja arvoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa omat vahvuutensa ja heikkoutensa ja tietää niiden vaikuttavan koko hänen toimintaympäristöönsä. Opiskelija tunnistaa ja nimeää megatrendejä ja osaa selittää niiden vaikutuksia ympäröivään maailmaamme. Opiskelija osaa ideoida uutta liiketoimintaa ja ymmärtää asiakasarvon merkityksen. Opiskelija tuntee liiketoimintasuunnitelman ja BMC:n ja osaa tehdä alustavia laskelmia suunnitelman tueksi. Opiskelija tunnistaa työelämän murroksen ja osaa analysoida sitä hieman. Opiskelija osaa luetella uusia yrittäjyyden muotoja ja tietää, että SeAMKissa on useita yrittäjyyskonsepteja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee omat vahvuutensa ja heikkoutensa ja osaa analysoida oman toimintansa vaikutuksia työyhteisössä ja ympäröivässä maailmassa. Opiskelija osaa nimetä megatrendejä ja osaa analysoida niiden vaikutuksia muuttuvassa toimintaympäristössä. Opiskelija osaa ideoida ja tuotteistaa uutta liiketoimintaa ja tuottaa arvoa asiakkaalle. Opiskelijaa tuntee liiketoimintasuunnitelman ja BMC:n ja osaa tehdä peruslaskelmia yritystoimintansa tueksi. Opiskelija osaa nimetä uusia yrittäjyyden muotoja ja ymmärtää, mitä mahdollisuuksia ne ihmisille tuovat. Opiskelija ymmärtää, miten työ ja yhteiskunta on muuttumassa ja miten se vaikuttaa ympäröivään maailmaan. Opiskelija tuntee SeAMK:in yrittäjyyskonseptit ja niiden erot.