Perheohjaus (4 op)
Toteutuksen tunnus: BE00DC28-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 19.04.2023
Ajoitus
22.05.2023 - 31.07.2023
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Asta Pohjola
Opiskelijaryhmät
-
SOS22ASosionomi (AMK)
-
MSOS23KSosionomi (AMK)
-
SOS22CSosionomi (AMK)
-
SOS22BSosionomi (AMK)
-
MSOS22KSosionomi (AMK)
-
MSOS22SVSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalista työotetta ja ammatillisen vuorovaikutuksen menetelmiä. Opiskelija osaa kuvata perheohjauksessa käytettäviä keskeisiä työtapoja sekä menetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta erilaisissa asiakastilanteissa.
Opiskelija osaa kuvata, millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa eritellä perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja malleja. Opiskelija ymmärtää systeemisen toimintamallin periaatteet ja monialaisen työotteen merkityksen perheohjauksen kontekstissa. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin.
Sisältö
-perheohjauksen ja lähikäsitteiden määrittely
-perheohjauksen toimintaympäristöt
-perheohjaajan rooli ja ammatillinen vuorovaikutus perheohjauksessa
-perheohjauksen prosessi, dokumentointi
-systeeminen toimintamalli, monialaisuus
-perheohjauksen keskeiset menetelmät
-oman toiminnan arvioiminen ja kehittäminen
Oppimateriaalit
Early intervention and prevention in family and parenting support. Compendium of Inspiring Practices. Eurochild October 2012.
Monen kodin lapset (2018). Forsberg & Ritala-Koskinen (toim.). Gaudeamus.
Halme, Kekkonen & Perälä 2012. Perhekeskukset Suomessa. Palvelut, yhteistoiminta ja johtaminen. Raportti 62/2012. THL.
Vilén, Seppänen, Tapio & Toivanen (toim.).2014.Kohtaamisia lapsiperheissä. Menetelmiä perhetyöhön.
Järvinen,R; Lankinen, A;Taajamo,T:,Veistilä, M;Virolainen A. (toim.) Perheen parhaaksi: Perhetyön arkea. Helsinki: Edita. Luku 6: Perhetyön sisällöt, sivut 112-156.
Rönkkö 2008. Ratkaisu- ja voimavarakeskeinen näkökulma vuorovaikutuksessa. Teoksessa. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Vilen, Leppämäki & Ekström (toim.). WSOY, sivut 171-203. Hyvärinen & Pösö (toim.).2018. Lasten haastattelu lastensuojelussa.PS-kustannus.
Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojakso opiskellaan itsenäisesti verkossa. Opintojakso orientoidaan 22.5.2023 klo 12.15-14. Orientointi toteutuu Teamsin välityksellä ja orientointiluento tallennetaan. Tallenne on nähtävissä opintojakson Moodle -pohjalla orientointipäivän jälkeen. Reaaliaikaiseen orientointiin osallistuminen ei näin ollen ole välttämätöntä. Opintojaksolla perehdytään perheohjausta käsittelevään lainsäädäntöön, kirjallisuuteen, internetsivustoihin ja dokumentteihin. Opiskelija tekee yksin tai pienryhmässä tutustumiskäynnin perheohjausta toteuttavaan organisaatioon. Tutustumiskäynti ohjeistetaan opintojakson orientoinnin yhteydessä 22.5.2023 klo 12.15-14. Mikäli paikan päällä tutustuminen ei ole mahdollista, opiskelija toteuttaa tutustumiskäynnin esim.Teamsia käyttäen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoittelua, mutta opiskelija tutustuu perheohjaukseen toteuttamalla yksin tai pienryhmässä tutustumiskäynnin perheohjausta toteuttavaan organisaatioon. Tutustumiskäynti ohjeistetaan opintojakson orientoinnin yhteydessä 22.5.2023 klo 12.15-14.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso orientoidaan 22.5.2023 klo 12.15-14. Orientointi toteutuu Teamsin välityksellä ja orientointiluento tallennetaan. Tallenne on nähtävissä opintojakson Moodle -pohjalla orientointipäivän jälkeen. Reaaliaikaiseen orientointiin osallistuminen ei näin ollen ole välttämätöntä. Opintojaksolla on teoria-aineistoon kohdentuva tentti ja soveltava tehtävä. Tenttiajankohta 15.6.2023, kirjallinen tehtävä palautetaan 31.7.2023 mennessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso toteutuu myös lukuvuonna 2023-2024.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
104h
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu aikavälillä 22.5.-31.7.2023. Opintojaksolla tehdään yksin tai pienryhmässä tutustumiskäynti perheohjausta toteuttavaan organisaatioon. Lisäksi opintojaksolla on tentti (15.6.2023) ja kirjallinen tehtävä, joka palautetaan 31.7.2023 mennessä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso orientoidaan Teamsissa 22.5.2023 klo 12.15-14. Orientointiluento tallennetaan ja liitetään opintojakson Moodle -pohjalle. Näin ollen reaaliaikaiseen orientointiin osallistuminen ei ole välttämätöntä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perheohjauksen eroavaisuuden. Opiskelija osaa nimetä, millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa määritellä psykososiaalisen työn perusteet ja ammatillisen vuorovaikutuksen merkityksen perheohjauksessa. Opiskelija osaa nimetä perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä. Opiskelija osaa tunnistaa tavoitteellisen perheohjauksen prosessin eri vaiheet, osaa tunnistaa systeemisen toimintamallin pääpiirteet ja monialaisuuden periaatteet sekä perheohjaajan roolin perhetyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perheohjauksen erot ja merkitykset. Opiskelija osaa määritellä millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa toimia perheohjauksen asiakastilanteissa ammatillista vuorovaikutusta soveltaen. Opiskelija osaa arvioida perheohjauksellisen työskentelytavan tarvetta lapsiperheiden palveluissa. Hän osaa soveltaa ja analysoida perheohjauksessa käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin, osaa huomioida monialaisuuden työskentelyssään sekä osaa kuvata systeemisen toimintamallin piirteitä perheohjauksessa. Opiskelija osaa reflektoida toimintatapojaan ammattieettisestä näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tarkastella ja analysoida sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perheohjauksen eroavaisuuksia ja merkityksiä. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti perheohjauksen tarvetta ja sisältöä lapsiperheiden palveluissa. Opiskelija osaa arvioida omia valmiuksiaan soveltaa psykososiaalista työtä ja ammatillista vuorovaikutusta perheohjauksessa. Hän osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin ja kehittää sitä huomioiden myös monialaisuuden sekä systeemisen toimintamallin. Hän osaa arvioida perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja arvioida ammattieettisesti omaa toimintaansa sekä rooliaan perheohjauksen prosessissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointi muodostuu tentistä (1-5) ja kirjallisesta tehtävästä (1-5). Tentin ja kirjallisen tehtävän osuus opintojakson arvioinnista on 50%.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa nimetä sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perheohjauksen eroavaisuuden. Opiskelija osaa nimetä, millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän tunnistaa psykososiaalisen työn perusteet ja ammatillisen vuorovaikutuksen merkityksen perheohjauksessa. Opiskelija osaa nimetä perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä. Opiskelija osaa tunnistaa tavoitteellisen perheohjauksen prosessin eri vaiheet, osaa tunnistaa systeemisen toimintamallin pääpiirteet ja monialaisuuden periaatteet sekä perheohjaajan roolin perhetyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa kuvata sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perheohjauksen erot ja merkitykset. Opiskelija osaa kuvata millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa toimia perheohjauksen asiakastilanteissa ammatillista vuorovaikutusta soveltaen. Opiskelija osaa arvioida perheohjauksellisen työskentelytavan tarvetta lapsiperheiden palveluissa. Hän osaa soveltaa perheohjauksessa käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin, osaa huomioida monialaisuuden työskentelyssään sekä osaa kuvata systeemisen toimintamallin piirteitä perheohjauksessa. Opiskelija osaa reflektoida toimintatapojaan ammattieettisestä näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tarkastella ja analysoida sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perheohjauksen eroavaisuuksia ja merkityksiä. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti perheohjauksen tarvetta ja sisältöä lapsiperheiden palveluissa. Opiskelija osaa arvioida omia valmiuksiaan soveltaa psykososiaalista työtä ja ammatillista vuorovaikutusta perheohjauksessa. Hän osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin ja kehittää sitä huomioiden myös monialaisuuden sekä systeemisen toimintamallin. Hän osaa analysoida perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja arvioida ammattieettisesti omaa toimintaansa sekä rooliaan perheohjauksen prosessissa.
Esitietovaatimukset
sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä