Vaikuttavuuden arvioiminen (3op)
Toteutuksen tunnus: SOSATK30-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2022 - 14.04.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.06.2022 - 28.08.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Aino Alaverdyan
- Opintojakso
- SOSATK30
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arviointiin liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija tuntee vaikuttavuuden arvioimisen menetelmiä. Opiskelija osaa määritellä, mitä palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arvioimisella tarkoitetaan. Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida vaikuttavuuden arvioimiseen kohdistuvia kehittämisprosesseja. Hänellä on valmiudet kehittää palveluja ja prosesseja, ennakoivalla ja kestävällä tavalla, vaikuttavuuden arvioimisesta saatujen tulosten perusteella. Opiskelija osaa tiedottaa kehittämistyön tuloksista. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.
Sisältö
- vaikuttavuuden arvioimisen määrittely
- vaikuttavuuden arvioimisen prosessi
- palvelujen ja prosessien kehittäminen tulosten pohjalta
- kehittämistyön tuloksista tiedottaminen
- hankkeen arviointi ja raportointi
Oppimateriaalit
Heliskoski, J., Humala, H., Kopola, R., Tonteri, A. & Tykkyläinen, S. 2018. Vaikuttavuuden askelmerkit. Työkaluja ja esimerkkejä palveluntuottajille. Sitran selvityksiä 130.
Paavola, J. & Hallikainen, M. 2019. Palvelutarpeen arvioinnin prosessi. Julkaisussa M., Zechner. 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulu, 57-78.
Vaikuttavuusinvestoimisen osaamiskeskus. TEM. Materiaalit.
Opetusmenetelmät
yhteiskehittämistyöpaja, visuaalinen palvelupolkutuotos ja vaikuttavuusketju, seminaariesitys
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Jakson oppimistehtävä tehdään Tulevaisuuden Sote-keskus –hankkeen kanssa yhteistyössä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä vaikuttavuuden arvioinnin perusidean
- tunnistaa erilaisia vaikuttavuuden arvioinnin käyttötapoja
- osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille