Viestintätaidot (3 op)
Toteutuksen tunnus: YPO3A3-3235
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 22.02.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 14.05.2023
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (AMK)
- Agrologi (AMK)
Opettaja
- Heli Simon
- Sirkka Nieminen
Opiskelijaryhmät
-
MAGRO23Agrologi (AMK)
-
MRESTO23Restonomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia tarkoituksenmukaisesti erilaisissa esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteissa
- analysoida ja arvioida viestintätaitoja osana ammatillista kehittymistä.
- tuottaa asiatyylistä tekstiä ja soveltaa SeAMKin kirjallisten töiden ohjeita.
Sisältö
- Viestintätyylin analysointi
- Esiintymistaito ja vuorovaikutus
- Ryhmäviestintätaito (esim. palaverit, neuvottelut, kokoukset)
- Asiatyylisen tekstin tuottaminen
- SeAMKin kirjallisten töiden ohjeet
Oppimateriaalit
- verkko- ja muu materiaali (tarkennetaan opintojakson alussa)
- SeAMK:n kirjallisten töiden ohje (APA)
Opetusmenetelmät
-etäopetus
-kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät yksin ja ryhmässä
-itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ajankohdat sovitaan opintojakson aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Näyttömahdollisuus (ajankohdat, ks. intrasta)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 h, josta luentoja n. 13 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Tyydyttävä (2-1):
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- Hyvä (4-3):
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumen-tointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaisesti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät, itsearviointi, vertaisarviointi ja tentit
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.