Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisöjen ja työhyvinvoinnin dialoginen johtaminen ja kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: BJ00CT92-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
29.08.2022 - 18.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
Opettajat
Kaija Loppela
Opintojakso
BJ00CT92

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

Strateginen henkilöstövoimavarojen johtaminen
Osaamisen ja uudistumisen johtaminen
Työhyvinvoinnin johtaminen
Oppiva organisaatio
Työmotivaatio
Esihenkilöiden oma osaaminen ja uudistuminen
Dialogisuus
Dialoginen johtaminen ja kehittäminen

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida, johtaa ja kehittää palvelurakenteiden uudistuksen myötä tulevia muutoksia sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa ja palveluissa. Opiskelija osaa analysoida strategisen henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja merkitystä organisaation menestyksekkäälle toiminnalle sekä työyhteisön työhyvinvoinnille. Opiskelija osaa analysoida dialogisen, arvostavan, osallistavan ja palvelevan johtamisen keskeisiä sisältöjä ja merkityksiä. Opiskelija osaa analysoida työhyvinvoinnin merkitystä osana organisaation strategista kehittämistä. Opiskelija osaa suunnitella strategialähtöisiä toimenpiteitä osaamisen ja uudistumisen tueksi ja kehittämiseksi. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistarpeitaan suhteessa esimiehen osaamisvaatimuksiin sekä dialogisen johtamisen edellytyksiin.

Sisältö

• Strategisen johtamisen osa-alueet ja merkitys organisaation toiminnalle
• Henkilöstöstrategia ja -suunnittelu
• Dialoginen johtaminen ja kehittäminen
• Osaamisen ja uudistumisen johtaminen
• Työhyvinvoinnin johtaminen ja hyvät käytännöt
• Strateginen osaamisen kehittäminen
• Esihenkilön oma osaaminen ja uudistuminen

Oppimateriaalit

Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A. ja Toikko, T. 2015. Dialoginen johtaminen - avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampereen yliopistopaino Oy.

Lisäksi opettajan ilmoittama muu kirjallisuus ja oppimateriaali, mikä ilmoitetaan myöhemmin opintojen alkaessa.

Opetusmenetelmät

Luennot, alustukset, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, itsenäinen opiskelu ja itsenäinen verkko-opiskelu Moodle-oppimisalustaa hyödyntäen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op= 135 t opiskelijan työtä sisältäen kontaktiopetusta ja itsenäistä opiskelua
Englanniksi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa nimetä opintojakson peruskäsitteitä. Opiskelija osaa määritellä kurssin peruskäsitteistöä opintojakson tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin ja on osallistunut .ja (pois)rakentavasti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa analysoida aiheen käsitteistöä ja osaa kriittisesti soveltaa opittua opintojakson tehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista erinomaisesti ja on osallistunut erittäin aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa vertailla aiheen käsitteistöä ja osaa monipuolisesti, kriittisesti ja luovasti soveltaa opittua opintojakson tehtävissä niitä myös käytännön toimintaan peilaten.

Esitietovaatimukset

Ei aikaisempia vaadittavia opintoja

Siirry alkuun