Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyvien asiakasohjaus ja palvelujen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: BJ00CT91-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 07.09.2022

Ajoitus

27.10.2022 - 08.12.2022

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija

Opettaja

  • Katri Turunen
  • Katariina Perttula

Opiskelijaryhmät

  • YIKA21
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija

Tavoitteet

Opiskelija tuntee palvelu- ja asiakasohjauksen ympäristöt ja osaa nimetä ohjauksen menetelmiä ja toimintatapoja. Opiskelija osaa hyödyntää RAI-arviointia johtamisen välineenä sekä osaa tukea ja edistää esimiestyön näkökulmasta RAI-arvioinnin onnistumista. Opiskelija ymmärtää ikääntyneen ihmisen palvelujen tarpeen monimuotoisuuden ja osaa tarkastella palvelujen tarvetta moniammatillisesti ja laaja-alaisesti. Opiskelija osaa kehittää palveluja uusinta tutkimusnäyttöä hyödyntäen ja perustelee valitsemansa menetelmät asianmukaisesti. Opiskelija on perehtynyt palvelumuotoilun teoriaan ja soveltamismuotoihin.

Sisältö

• Ikääntyneiden palvelu- ja asiakasohjaukset menetelmät ja tavoitteet
• Palvelujen tarpeen arviointi
• RAI-järjestelmä palvelutarpeen arvioinnissa ja asiakasohjauksessa sekä toiminnan kehittämisen ja johtamisen välineenä
• Palvelumuotoilu

Oppimateriaalit

Rauha Heikkilä, Matti Mäkelä, Satu Havulinna, Pauliina Hietaharju, Maarit Lind, Anja Noro (toim.) Valoisa tulevaisuus RAI-vertailukehittäminen 20 vuotta Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 9/2021.

THL:n sivusto: Keskitetty neuvonta ja asiakasohjaus - THL

Blundo, R. & Simon, J. 2016. Solution-Focused Case Management. New York, New York : Springer Publishing Company

Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum.

Mönkkönen, K. , Kekoni, T., Pehkonen, A. (2019). Moniammatillinen yhteistyö: vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.
Ketola, T. & Alaverdyan, A. 2020. Ihmisiä kohtaamassa: Asiakaslähtöisen palveluohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Soveltuvin osin.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee palvelu- ja asiakasohjauksen ympäristöt ja osaa nimetä joitakin ohjauksen toimintatapoja. Opiskelija on perehtynyt RAI-arviointiin ja tuntee RAI-arviointijärjestelmän ja systemaattisen toimintakyvyn ja palvelutarpeiden arvioinnin perusteet. Opiskelija ymmärtää ikääntyneen ihmisen palvelujen tarpeen monimuotoisuuden ja osaa tarkastella palvelujen tarvetta. Opiskelija osaa kehittää palveluja ja perustelee valitsemansa menetelmät asianmukaisesti. Opiskelija on perehtynyt palvelumuotoilun teoriaan ja soveltamismuotoihin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee palvelu- ja asiakasohjauksen ympäristöt ja osaa nimetä ohjauksen menetelmiä ja toimintatapoja. Opiskelija osaa hyödyntää RAI-arviointi- ja vertailutietoa johtamisen välineenä sekä toiminnan kehittämisessä. Opiskelija osaa esimiehenä tukea luotettavien RAI-arviointien toteutumista. Opiskelija osaa tukea RAI-arviointitiedon hyödyntämistä palveluiden suunnittelussa. Opiskelija ymmärtää ikääntyneen ihmisen palvelujen tarpeen monimuotoisuuden ja osaa tarkastella palvelujen tarvetta laaja-alaisesti. Opiskelija osaa kehittää palveluja uusinta tutkimusnäyttöä hyödyntäen ja perustelee valitsemansa menetelmät asianmukaisesti. Opiskelija on perehtynyt palvelumuotoilun teoriaan ja soveltamismuotoihin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee palvelu- ja asiakasohjauksen ympäristöt ja osaa nimetä monipuolisesti ohjauksen menetelmiä ja toimintatapoja sekä valita perustellusti eri tilanteisiin sopivia menetelmiä. Opiskelija osaa monipuolisesti ja perustellusti hyödyntää RAI-arviointi ja -vertailutietoa johtamisessa ja toiminnan kehittämisessä sekä osaa esimiehenä tukea laadukkaiden RAI-arviointien toteutumista sekä henkilöstön RAI-osaamisen kehittämistä eri toimintaympäristöissä.
Opiskelija ymmärtää ikääntyneen ihmisen palvelujen tarpeen monimuotoisuuden ja osaa tarkastella palvelujen tarvetta laaja-alaisesti ja kriittisesti. Opiskelija osaa kehittää palveluja uusinta kansainvälistä tutkimusnäyttöä hyödyntäen ja perustelee valitsemansa menetelmät asianmukaisesti. Opiskelija on perehtynyt palvelumuotoilun teoriaan ja soveltamismuotoihin.

Esitietovaatimukset

Ei vaadittavia aikaisempia opintoja