Vanhustyön johtamisen erityispiirteet eri toimintaympäristöissä (5 op)
Toteutuksen tunnus: BJ00CT90-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
16.04.2022 - 31.08.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.09.2022 - 28.10.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- SeAMK Master School
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 12 - 35
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
- Opettajat
- Katri Turunen
- Anna-Kaarina Koivula
- Tua Niemelä
- Opintojakso
- BJ00CT90
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija on perehtynyt erilaisiin johtamisen suuntauksiin ja menetelmiin ja osaa perustellusti valita itselleen sopivia johtamisen menetelmiä ja työkaluja.
Opiskelija tietää johtamisen merkityksen vanhustyön kehittämisessä ja arvostuksen ylläpitämisessä. Opiskelijan toiminnassa ja puheessa näkyy arvostavan johtajuuden elementtejä. Opiskelija osaa hyödyntää kansainvälistä johtamisen näkökulmia käsittelevää tutkimuskirjallisuutta. Opiskelija on perehtynyt johtamisen käytöntöihin yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin näkökulmista ja osaa kriittisesti tarkastella erilaisia johtamisen tapoja. Opiskelija osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa huomioiden yhteisölliset ja eettiset näkökulmat. Opiskelija viestii ymmärrettävästi.
Sisältö
• Hyvä hallintotapa
• Johtajan ja esimiehen merkitys vanhustyön arvostuksen ylläpitäjänä
• Johtamisen erilaiset tavat ja viestintä
• Talouden johtaminen ja sosiaalitaloudellinen arviointi
• Vanhustyön johtamisen julkisella ja yksityisellä sektorilla
• Järjestö- ja vapaaehtoistyön johtaminen
Oppimateriaalit
Laaksonen H., Laitinen H., Hiilamo H. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Sanoma Pro Oy 2020.
Kulmala J. (toim.) Parempi vanhustyö. Menetelmiä johtamisen kehittämiseen. PS-kustannus 2017.
Wenström S. Positiivinen johtaminen. PS-kustannus 2020.
Tuominen C. Johda tunteita - menesty työelämässä. Tammi 2018
Laaksonen H & Ollila S (toim.) Henkilöstöjohtamisen moninaisuus - ajateltua, koettua, tutkittua. Oppian 2022.
Seppänen M. Näin selviät tiimin jäsenenä. Tunnetaidot työkaluina sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus 2022.
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työaika 135, josta kontaktiopetusta 20 tuntia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on perehtynyt erilaisiin johtamisen suuntauksiin ja menetelmiin.
Opiskelija tietää johtamisen merkityksen vanhustyön kehittämisessä ja arvostuksen ylläpitämisessä. Opiskelija osaa hyödyntää johtamisen näkökulmia käsittelevää tutkimuskirjallisuutta. Opiskelija on perehtynyt johtamisen käytöntöihin yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin näkökulmista. Opiskelija osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa huomioiden yhteisölliset ja eettiset näkökulmat. Opiskelija viestii ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on perehtynyt erilaisiin johtamisen suuntauksiin ja menetelmiin ja osaa perustellusti valita itselleen sopivia johtamisen menetelmiä ja työkaluja.
Opiskelija tietää johtamisen merkityksen vanhustyön kehittämisessä ja arvostuksen ylläpitämisessä. Opiskelijan toiminnassa ja puheessa näkyy arvostavan johtajuuden elementtejä. Opiskelija osaa hyödyntää johtamisen näkökulmia käsittelevää tutkimuskirjallisuutta ja opiskelija tarkastelee tietoa kriittisesti. Opiskelija on perehtynyt johtamisen käytöntöihin yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin näkökulmista ja osaa kriittisesti tarkastella ja vertailla erilaisia johtamisen tapoja. Opiskelija osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa huomioiden yhteisölliset ja eettiset näkökulmat ja osoittaa hyviä dialogisia taitoja. Opiskelija viestii ymmärrettävästi myös muilla kuin omalla äidinkielellään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on perehtynyt monipuolisesti erilaisiin johtamisen suuntauksiin ja menetelmiin ja osaa perustellusti valita työyhteisöön ja itselleen sopivia johtamisen menetelmiä ja työkaluja. Opiskelija tietää johtamisen merkityksen vanhustyön kehittämisessä ja arvostuksen ylläpitämisessä ja pyrkii omalla toiminnallaan edistämään vanhustyön vetovoimaisuutta. Opiskelijan toiminnassa ja puheessa näkyy arvostavan johtajuuden elementtejä. Opiskelija osaa hyödyntää kansainvälistä johtamisen näkökulmia käsittelevää tutkimuskirjallisuutta. Opiskelija on perehtynyt johtamisen käytöntöihin yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin näkökulmista ja osaa kriittisesti tarkastella ja vertailla erilaisia johtamisen tapoja. Opiskelija osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa huomioiden yhteisölliset ja eettiset näkökulmat sekä esittää ratkaisuehdotuksia ristiriitatilanteisiin. Opiskelija viestii kiitettävästi myös muilla kuin omalla äidinkielellään.
Esitietovaatimukset
Ei vaadittavia aikaisempia opintoja