Palvelumuotoilu (3 op)
Toteutuksen tunnus: LT00CG37-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 18.09.2022
Ajoitus
29.09.2022 - 18.12.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
- Jaana Liukkonen
Opiskelijaryhmät
-
MLITA21Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, Seinäjoki
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- innovoida, suunnitella ja kehittää palveluita ja tuotteita siten, että ne vastaavat yrityksen liiketoiminallisia tavoitteita sekä asiakkaan tarpeita
- hahmottaa palvelun/tapahtuman/tuotannon kokemukselliset kontaktipisteet ja prosessit
- suunnitella ja rakentaa tarinallisen ja fyysisen kehyksen palvelulle
- kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan ja toimeksiantajan toiveet huomioiden, hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä
- soveltaa liiketoiminnallisia lainalaisuuksia ja -mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä
Sisältö
- palvelumuotoilun prosessi
- asiakasymmärryksen hankinta ja tulkinta sekä asiakkaiden osallistaminen kehittämisprojekteihin
- arvon muodostuksen elementit
- palveluiden käyttäjien tarpeiden kohtaaminen toiminnallisesti sekä palveluympäristöissä
- palvelukokemuksen kontaktipisteet ja niiden suunnittelu ja mallintaminen
- palveluiden parantaminen, uusien palveluiden kehittäminen
- opintojaksoon voi sisältyä ulkopuoliselle toimeksiantajalle tehtävä kehittämisprojekti
- palvelukonseptin kaupallistaminen (BMC)
Oppimateriaalit
Luentomateriaali
Opetusmenetelmät
Luennot teamsissä ja sekä oma tai pienen ryhmän yhteinen palvelumuotoilun kehittämistehtävä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
80 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun tärkeyden ja osaa nimetä muutamia palvelumuotoilun menetelmiä. Opiskelija osaa hahmottaa auttavasti palvelumuotoilun prosessin sekä ymmärtää, mitä asiakas palvelussa arvostaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa ratkaista liiketaloudellisia ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Hän osaa erottaa palvelun kokemuksellisest kontaktipisteet ja prosessit. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin pääpiirteet ja ymmärtää arvon muodostumisen elementit.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista yritysten ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Opiskelija osaa itsenäisesti kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan tai toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä. Opiskelija osaa soveltaa liiketoiminnallisia laina-alaisuuksia ja –mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kehittämistehtävä
Hylätty (0)
Harjoitustehtävä puuttuu tai se ei ole ohjeistuksen mukainen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun tärkeyden ja osaa nimetä muutamia palvelumuotoilun menetelmiä. Opiskelija osaa hahmottaa auttavasti palvelumuotoilun prosessin sekä ymmärtää, mitä asiakas palvelussa arvostaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa ratkaista liiketaloudellisia ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Hän osaa erottaa palvelun kokemuksellisest kontaktipisteet ja prosessit. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin pääpiirteet ja ymmärtää arvon muodostumisen elementit.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista yritysten ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Opiskelija osaa itsenäisesti kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan tai toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä. Opiskelija osaa soveltaa liiketoiminnallisia laina-alaisuuksia ja –mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä.