Siirry suoraan sisältöön

Ohjaustaidot (5 op)

Toteutuksen tunnus: 4A00CW79-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 07.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 18.12.2022

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Opettaja

  • Sari Mäkinen-Laitila

Opiskelijaryhmät

  • KITI21
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa erotella toisistaan oppimiskäsityksiä, oppimistyylejä ja opetusmenetelmiä. Hän osaa selittää, miten erilaiset oppimiskäsitykset ja oppimistyylit vaikuttavat ohjausprosessiin. Opiskelija osaa analysoida ohjaustilanteita suunnitelmallisina ja tavoitteellisina vuorovaikutustilanteina. Opiskelija osaa käyttää erilaisia opetusmenetelmiä ja valita sopivat menetelmät erilaisiin ohjaustilanteisiin ja oppimisympäristöihin. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kirjastotyöhön sisältyviä ohjaus- ja opetustilanteita sekä yksittäisille asiakkaille, asiakasryhmille että kollegoille. Opiskelija osaa tunnistaa ohjaustilanteessa myös osallistujien erilaiset kulttuuritaustat ja osaa toimia tilanteessa jokaista arvostaen ja kunnioittaen.

Sisältö

- oppimiskäsitykset ja -tyylit
- opetus- ja ohjausmenetelmät
- ohjausprosessin vaiheet
- erilaiset kohderyhmät kirjaston ohjaustilanteissa
- kirjaston ja koulun yhteistyö
- käytännön ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi

Oppimateriaalit

Flipped learning. Käänteinen oppiminen. (2017). Toivola, M., Peura, P., Humaloja, M. Edita.

Identiteetistä informaatiolukutaitoon. Tavoitteena itsenäinen ja yhteisöllinen oppija. (2015). Eero Repo, Eero Sormunen & Jannica Heinström (toim.). Tampere University Press.

Kantojärvi, Piritta (2012). Fasilitointi luo uutta. Menesty ryhmän vetäjänä.

Koiranen, Joona (2019).Pedagogiset pakopelit. Ääres eduEscape.

Kortesuo, Katleena (2018). Pakohuone. Suunnittele, toteuta, pakene.

Kupias, Päivi (2002). Oppia opetusmenetelmistä.

Lonka, Kirsti (2015). Oivaltava oppiminen. Otava.

Meillä on idea! Fasilitaattorin työkirja. (2016). Toimittaneet Pauliina Liukkonen ja Sanna Ovaska.

Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö (2013). Vesa Korhonen ja Sauli Puukari (toim.). PS-kustannus.

Monilukutaitoa oppimassa. Oppaat ja käsikirjat 2019:2. (toim.) Minna Harmanen, Mikko Hartikainen. Opetushallitus.

Ojanen, Sinikka. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä.(2009).

Oppiminen pelissä. Pelit, pelillisyys ja leikillisyys opetuksessa.(2014). Leena Krokfors, Marjaana Kangas& Kaisa Kopisto (toim.). Tampere: Vastapaino.

Pelikasvattajan käsikirja 1-2, pelikasvatus.fi

Ryhmä oppimaan! Toiminnallisia työtapoja ja tehtäväkehyksiä. Juho Norrena (toim.). (2016)

Sormunen, Eero & Poikela, Esa (toim.) (2008) Informaatio, informaatiolukutaito ja oppiminen

Vehviläinen, Sanna. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. (2014)

Vuorinen, I.: (1993). Tuhat tapaa opettaa: menetelmäopas opettajille, kouluttajille ja ryhmän ohjaajille. Naantali: Resurssi.

Yhdessä oppiminen. Yhteistoiminnallisuuden käytäntö ja periaatteet. Martti Hellström, Peter Johnson, Asko Leppilampi & Pasi Sahlberg. (2015)

Opetusmenetelmät

Opintojakson opiskelussa vaihtelevat johdantoluennot, yhteiset keskustelut / pari-/ryhmätyöskentely itsenäisen materiaaliin tutustumisen pohjalta sekä ohjaustilanteita koskevien kokemusten reflektointi. Opintojaksoon kuuluu sekä itsenäistä työskentelyä, pari- ja ryhmätyöskentelyä että koko ryhmän yhteistä työskentelyä. Opintojaksossa noudatetaan flipped learning –menetelmää sekä yhteistoiminnallisen ja ongelmaperustaisen oppimisen menetelmiä. Tiedonhankinta on tärkeä osa opintojakson opiskelua.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ohjaustilanteen seuraaminen ja harjoittelu opiskeijan valitsemassa kirjastoympäristössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä on 130h, mistä
lähiopetusta 40 h
ryhmätyöskentelyä 10 h
itsenäistä työskentelyä 80 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa lyhyesti eritellä opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa kertoa, millaisia opetus- ja ohjaustehtäviä kirjastotyöhön kuuluu. Opiskelija osaa kertoa kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmässä tuottaa pienimuotoisen opetus- tai ohjaustilanteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyvin aikatauluja noudattaen ja käyttänyt tehtävissä monipuolisesti erilaisia lähteitä. Opiskelija osaa eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa organisoida erilaisia kirjastotyöhön kuuluvia opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena jäsenenä tuottaa opetuksen teoriaa soveltavan opetus- tai ohjaustapahtuman.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa keksiä ja organisoida uudenlaisin menetelmin toteutettuja opetus- ja ohjaustapahtumia kirjastoympäristössä. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena ja innostavana jäsenenä tuottaa oppimaansa opetuksen teoriaa soveltavan ja arvioivan opetus- tai ohjaustapahtuman tai tapahtumien sarjan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää, että opiskelija on osallistunut aktiivisesti tuntityöskentelyyn, seurannut sovittua ohjaustilannetta ja raportoinut siitä oppimispäiväkirjassa. Opiskelija on tehnyt sovitun ohjausharjoituksen ja raportoinut siitä oppimispäiväkirjassa. oppimispäiväkirja, paritehtäväja reflektointitehtävät on tehty hyväksytysti.