Siirry suoraan sisältöön

Venäjän alkeet (3 op)

Toteutuksen tunnus: KD18BKIM05-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 22.02.2023

Ajoitus

06.03.2023 - 31.05.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Opettaja

  • Päivi Uitti

Opiskelijaryhmät

  • KITI21
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KITI20
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija osaa kirjoittaa kyrilliset aakkoset ja lukea kyrillisin aakkosin kirjoitettua tekstiä. Hän osaa kertoa venäjäksi itsestään, perheestään ja kielitaidostaan. Hän osaa asioida ravintolassa venäjän kielellä. Hän hallitsee lukusanat, kellonajat ja hinnoista kertomisen. Hän osaa muodostaa kysymyslauseita ja vastata kysymyksiin. Hän tietää venäläisen kulttuurin erityispiirteitä. Kieliopista opiskelija osaa substantiivien suvut, propositionaalin, verbien taivutuksen ja aikamuodot.

Sisältö

- peruskielioppi: substantiivien suvut, prepositionaali, verbien taivutus ja aikamuodot
- itsestä kertominen
- kielitaito
- kahvila- ja ravintolatilanteet
- suunnan / sijainnin kysyminen ja neuvominen
- tapaamisesta sopiminen
- maan ja kulttuurin tuntemus

Oppimateriaalit

Alestalo, Marjatta: Kafe Piter 1, 2020 tai uudempi, Otava

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus: kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät, itsenäisiä kotitehtäviä.
Etäopiskelumahdollisuus: oppitunnit katsottavissa reaaliaikaisesti Teams-ohjelmalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

tentti joko viimeisellä oppitunnilla tai moodlessa, uusintatentti moodlessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Etäopiskelu, näyttömahdollisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus ja ohjattu harjoittelu 30 t. Itsenäinen työskentely 50 t.

Lisätietoja opiskelijoille

Yleiseurooppalainen kielitaitotaso A1

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1: Opiskelija selviää avustetusti joistakin arkipäivän puhetilanteista. Ääntämisessä on puutteita. Opiskelija ymmärtää vähän tai jonkin verran hidasta ja selkeää puhuttua kieltä ja kirjoitetusta tekstistä tunnistaa tekstin teeman ja yksittäisiä ilmaisuja. Opiskelija osaa kirjoittaa ja lukea kyrillisin aakkosin kirjoitettua yksinkertaista tekstiä, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3: Opiskelija selviää itsenäisesti arkipäivän puhetilanteista, virheet eivät häiritse ymmärtämistä. Ääntäminen on pääosin ymmärrettävää. Opiskelija ymmärtää pääkohdat hitaasti ja selkeästi puhutusta kielestä sekä helpohkosta tekstistä. Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettäviä tekstejä, vaikka tekeekin jonkin verran virheitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija viestii aktiivisesti, itsenäisesti ja ymmärrettävästi arkipäivän puhetilanteissa. Ääntäminen on kohdekielenomaista. Opiskelija ymmärtää normaalitempoista puhuttua kieltä ja helpohkon kirjoitetun tekstin sisällön. Opiskelija osaa kirjoittaa ymmärrettäviä tekstejä, joissa saattaa olla vähäisiä virheitä. Opiskelija osaa kirjoittaa ja lukea kyrillisin aakkosin kirjoitettua tekstiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suullinen ja kirjallinen tentti, palautettavat tehtävät, tunnilla tehtävät harjoitukset

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

: Opiskelija selviää avustetusti joistain arkipäivän puhetilanteista. Ääntämisessä on puutteita. Opiskelija ymmärtää vähän tai jonkin verran hidasta ja selkeää puhuttua kieltä ja kirjoitetusta tekstistä tunnistaa tekstin teeman ja yksittäisiä ilmaisuja. Opiskelija osaa kirjoittaa ja lukea kyrillisin aakkosin kirjoitettua yksinkertaista tekstiä, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviää itsenäisesti arkipäivän puhetilanteista, virheet eivät häiritse ymmärtämistä. Ääntäminen on pääosin ymmärrettävää. Opiskelija ymmärtää pääkohdat hitaasta ja selkeästi puhutusta kielestä sekä helpohkosta tekstistä. Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettäviä tekstejä, vaikka tekeekin jonkin verran virheitä. Opiskelija osaa lukea ja kirjoittaa kyrillisin aakkosin, vaikka tekeekin vielä jonkin verran virheitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija viestii aktiivisesti, itsenäisesti ja ymmärrettävästi arkipäivän puhetilanteissa. Ääntäminen on kohdekielenomaista. Opiskelija ymmärtää normaalitempoista puhuttua kieltä ja helpohkon kirjoitetun tekstin sisällön. Opiskelija osaa kirjoittaa ymmärrettäviä tekstejä, joissa saattaa olla vähäisiä virheitä. Opiskelija osaa kirjoittaa ja lukea kyrillisin aakkosin kirjoitettua tekstiä

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Lisätiedot

Bibliotekssvenska -opintojakson kanssa vaihtoehtoinen opintojakso.