Gerontologian perusteet (6op)
Toteutuksen tunnus: GERATP100-1
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2015 - 02.08.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2015 - 31.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Geronomi (AMK)
- Opettajat
- Marita Lahti
- Jenni Kulmala
- Opintojakso
- GERATP100
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa jäsentää ja tulkita vanhuutta ja vanhenemista monialaisten gerontologisten teorioiden kautta. Hän osaa tarkastella vanhuutta yhteiskunnallisena, sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä. Opiskelija osaa selittää vanhenemista sopeutumisen ja kehittymisen prosessina. Opiskelija osaa käyttää tutkimustietoa ja kokemuksellista tietoa lisäämään ymmärrystään vanhuudesta. Opiskelija osaa tukea iäkkään ihmisen terveyden ja toimintakyvyn edistämistä. Hän osaa hyödyntää ympäristön, liikunnan ja ravitsemuksen merkityksen. Opiskelija osaa soveltaa gerontologista tietoa vanhustyössä ja sen kehittämisessä sekä omassa ammatillisessa kasvussaan.
Sisältö
- gerontologia tieteenalana ja gerontologinen tutkimus
- väestön ikääntyminen ja sen yhteiskunnalliset vaikutukset
- vanheneminen kokemuksellisena sekä yhteiskunnallisena, kulttuurisena ja sosiaalisena ilmiönä
- iäkkäiden ihmisten toimintakyky ja terveys sekä niihin vaikuttavat tekijät
- iäkkäiden ravitsemus
- ikääntyneen ihmisen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen vanheneminen
- yksilön ja ympäristön välinen vuorovaikutus ihmisen vanhetessa
- iäkkäiden ihmisten liikkumiskykyyn sekä liikunnan merkitys ihmisen vanhenemiselle
Oppimateriaalit
- Heikkinen, E., Jyrkämä, J.& Rantanen T. (toim.) 2013. Gerontologia. 3. uudistettu painos. Helsinki: Duodecim.
- Ajankohtaiset gerontologian alan tieteelliset lehdet ja niiden tutkimusartikkelit
-Ajankohtaiset gerontologian alan opinnäytetyöt, Pro Gradut ja väitöskirjatutkimukset
-Ajankohtainen tutkimustiedon soveltamisen avuksi tuotettu materiaali
Opetusmenetelmät
luennot, opetuskeskustelut, itsenäiset tehtävät, seminaarit, tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
159 tuntia. Itsenäisen ja ryhmätyöskentelyn tuntimäärät sovitaan opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata vanhuutta ja vanhenemista gerontologisten teorioiden ja mallien kautta. Opiskelija tunnistaa vanhenemista sopeutumisen, kehittymisen ja yksilöllisten kokemusten muokkaamana prosessina. Opiskelija osaa soveltaa gerontologisen tietoa omassa opiskelussaan ja vanhustyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa jäsentää vanhuutta ja vanhenemista monialaisesti gerontologisten teorioiden ja mallien kautta. Hän osaa selittää vanhenemista sopeutumisen, kehittymisen ja yksilöllisten kokemusten muokkaamana prosessina. Opiskelija osaa soveltaa gerontologista tietoa omassa opiskelussaan, vanhustyössä ja sen kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja tulkita vanhuutta ja vanhenemista gerontologisten teorioiden ja mallien kautta monialaisesti yksilön, kulttuurin ja yhteiskunnan tasolla. Hän osaa selittää vanhenemista sopeutumisen, kehittymisen ja yksilöllisten kokemusten muokkaamana prosessina. Opiskelija osaa soveltaa gerontologista tietoa omassa opiskelussaan, vanhustyössä ja sen kehittämisessä.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.