Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (6 op)

Toteutuksen tunnus: 2B00CG14-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 09.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 21.05.2023

Laajuus

6 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Kulttuurituottaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Kulttuurituottaja (AMK)

Opettaja

  • Jaana Liukkonen

Opiskelijaryhmät

  • KUTU21
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- innovoida, suunnitella ja kehittää palveluita ja tuotteita siten, että ne vastaavat yrityksen liiketoiminallisia tavoitteita sekä asiakkaan tarpeita
- selvittää asiakkaiden tarpeita eri menetelmillä
- soveltaa palvelumuotoilun prosesseja eri käyttöyhteyksissä
- osallistaa käyttäjät ja työntekijät palveluiden kehittämiseen
- hahmottaa palvelun/tapahtuman/tuotannon kokemukselliset kontaktipisteet ja prosessit
- suunnitella ja rakentaa tarinallisen ja fyysisen kehyksen palvelulle
- kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan ja toimeksiantajan toiveet huomioiden, hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä
- soveltaa liiketoiminnallisia lainalaisuuksia ja -mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä
- huomioida kiertotalouden mahdollisuudet palveluiden kehittämisessä

Sisältö

- Palvelumuotoilun prosessi
- Palvelumuotoilun mahdollisuuden eri konteksteissa.
- Asiakasymmärryksen hankinta ja tulkinta sekä asiakkaiden ja henkilöstön osallistaminen kehittämisprojekteihin
- Arvon muodostuksen elementit sekä palveluiden laatu
- Palveluiden käyttäjien tarpeiden kohtaaminen sekä palveluympäristön analyysi
- Palvelukokemuksen kontaktipisteet ja niiden suunnittelu ja mallintaminen
- Palveluiden parantaminen, uusien palveluiden ja oheistuotteiden kehittäminen
- Yrityksen brändin huomioiminen palveluiden ja tuotteiden suunnittelussa
- Uusien palveluiden jalkauttaminen organisaatioon
- Palvelukonseptin kaupallistaminen (BMC)
- Opintojaksoon voi sisältyä ulkopuoliselle toimeksiantajalle tehtävä kehittämisprojekti

Oppimateriaalit

Wilkinson, Michael, The Secrets of Facilitation : The SMART Guide to Getting Results with Groups
John Wiley & Sons 2012, e-kirja
Juha Tuulaniemi, Palvelumuotoilu, Talentum 2013
Materiaali Moodlessa

Opetusmenetelmät

Luennot, tentti, ryhmätyönä toteutettava palvelumuotoilun kehittämistehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

160h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toteuttaa toimivan ratkaisuvaihtoehdon asiakkaalle sekä esittää sen ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija esittelee palvelumuotoilun mahdollisuudet toimeksiantajalle ja osaa tuottaa useita ratkaisuvaihtoehtoja. Opiskelija osaa huomioida asiakkaiden tarpeet ja osaa ottaa käyttäjät mukaan kehittämiseen. Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun menetelmät ja osaa soveltaa niitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa havainnollistaa palvelumuotoilun mahdollisuudet toimeksiantajan toimintojen kehittämisessä ja osaa luoda toimeksiantajalle hyvin toimivia ratkaisuvaihtoehtoja sekä esittää ne myyvästi. Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaiden tarpeet ja osaa myös osallistaa asiakkaat kehittämisprosessiin. Opiskelija osaa viedä teorian käytännön kehittämistoiminnaksi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti sekä ryhmätyö

Hylätty (0)

Tehtäviä puuttuu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa toteuttaa toimivan ratkaisuvaihtoehdon asiakkaalle sekä esittää sen ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija esittelee palvelumuotoilun mahdollisuudet toimeksiantajalle ja osaa tuottaa useita ratkaisuvaihtoehtoja. Opiskelija osaa huomioida asiakkaiden tarpeet ja osaa ottaa käyttäjät mukaan kehittämiseen. Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun menetelmät ja osaa soveltaa niitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa havainnollistaa palvelumuotoilun mahdollisuudet toimeksiantajan toimintojen kehittämisessä ja osaa luoda toimeksiantajalle hyvin toimivia ratkaisuvaihtoehtoja sekä esittää ne myyvästi. Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaiden tarpeet ja osaa myös osallistaa asiakkaat kehittämisprosessiin. Opiskelija osaa viedä teorian käytännön kehittämistoiminnaksi.