Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva hoitotyö (2 op)

Toteutuksen tunnus: SH00CN62-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 07.09.2022

Ajoitus

19.09.2022 - 13.11.2022

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Meri Matala-Aho
  • Silja Saarikoski

Opiskelijaryhmät

  • SH21S
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija
-ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä.
-osaa turvallisesti ja luotettavasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
-osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
-hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista ja osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
-kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön
-osaa hyödyntää tieteellistä tietoa kliinisessä päätöksenteossa

Sisältö

Näyttöön perustuva toiminta
Hoitosuositukset ja yhtenäiset käytännöt kliinisessä hoitotyössä
Sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Hoitotieteen tuottama tieto hoitotyön perustana
Toimintakäytänteiden tunnistaminen ja kriittinen arviointi, yhtenäiset käytännöt
Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja kriittinen arviointi
Kriittinen ajattelu
Näytön tiivistelmät, järjestelmälliset katsaukset, hoitosuositukset
Näytön asteen arvioiden merkitys kliinisessä päätöksenteossa
Näyttöön perustuvan toiminnan implementointi kliiniseen käytäntöön

Oppimateriaalit

Luennoilla ilmoitettu materiaali
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen A. 2018 Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Skhole.
Holopainen et al. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy.
Hoitotiede -lehti
Tutkiva Hoitotyö -lehti

Opetusmenetelmät

Teoriaopetus
Itsenäinen työskentely
Seminaarit

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen pintapuolisesti ja hatarasti hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä puutteellisesti, ymmärtämättä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan tiedonhakutaidot ovat puutteelliset eikä hän osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävissä on puutteita tehtäväksi antoon nähden, lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä huomattavia virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esitys on pintapuolista, heijastaa heikkoa perehtyneisyyttä, havainnollistamatonta sekä suoraa paperista lukua. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen käsitteeseen ja esitetyt kysymykset ovat toteavia. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja osaa käyttää ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön hoitotyössä. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, pääosin itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu ja esitys on havainnollistavaa. Vertaispalautteen antamiseen on valmistauduttu ja opponointi on rakentavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osoittaa kiinnostusta hoitotieteellistä tietoa kohtaan, ymmärtää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja soveltaa ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä laajasti, analyyttisesti sekä arvioivasti. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Hän soveltaa tietoa kriittisesti ja monipuolisesti. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu huolella, esitys on havainnollistava, persoonallista ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Vertaispalautteen antaminen osoittaa perehtyneisyyttä vertaisen oppimistehtävään, opponointi on rakentavan kriittistä ja uusia näkökulmia esittävää. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä käsitteestä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osoita tietämystä hoitotieteellisen tiedon merkityksestä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija ei tiedä hoitotieteellisiä käsitteitä eikä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan ei osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtäväksi antoa, käytetyt lähteet ovat epäoleellisia, tai lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä suuria virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esityksessä on puutteita tai niitä ei pidetä. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen tehtävään tai vertaispalautetta ei ole tehty. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen arviointi asteikolla 1-5

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.