Siirry suoraan sisältöön

Vuorovaikutus psykososiaalisessa työssä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSAPS10-3028

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.04.2022 - 21.04.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 05.03.2023

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 37

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Mirva Siltakorpi
  • Helena Sarvikas

Opiskelijaryhmät

  • MSOS22K
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää ammatillisen vuorovaikutuksen teoreettiset ja käytännölliset perusteet sekä toimia ammatillisessa vuorovaikutussuhteessa asiakkaan kanssa. Opiskelija osaa selittää psykososiaalisen työorientaation ja eritellä, miten psykososiaalisen työn periaatteet ja toimintatavat näkyvät ammatillisessa vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalialan asiakastyön tavoitteellisena ja prosessinomaisena kokonaisuutena sekä osaa tarkastella sitä vuorovaikutussuhteen näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa ammatillisen vuorovaikutussuhteen edellytykset, psykososiaalisen vuorovaikutuksen piirteet sekä näihin liittyviä vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Sisältö

- ammatillisen vuorovaikutuksen merkitys, keskeiset elementit ja rakentuminen sosiaalityössä
- systeeminen sosiaalityö
- psykososiaalinen työorientaatio
- sosiodynaaminen ohjaus
- tavoitteellisen asiakastyön prosessi
- erilaisten arvolähtökohtien huomioiminen vuorovaikutuksessa
- Vuorovaikutuksen tasot ja keinot asiakkaan kohtaamisessa
- Vuorovaikutuksen tukeminen
- omien vuorovaikutustaitojen arvioiminen ja kehittäminen

Oppimateriaalit

- Kangasluoma, E., & Sarvikas, H. (2016). Vuorovaikutus psykososiaalisessa työssä - arvioinnin malli simuloituihin oppimistilanteisiin. Teoksessa A. Heikkilä & J. Kulmala (toim.), Seinäjoen ammattikorkeakoulu 2016: Uusia työmenetelmiä ja innovaatioita hyvinvoinnin edistämiseen SeAMK sosiaali- ja terveysala tutkii ja kehittää (s. 53–82). (Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 120). Seinäjoen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/121237/1/B120.pdf
- Laitinen, M,. & Pohjola, A. (toim.). (2010). Asiakkuus sosiaalityössä, s.39–45 ja 138–177. Saatavana e-kirjana.
- Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
- Peavy, V. R. (1997). Sociodynamic counselling. A constructivist perspective. Trafford. https://www.taosinstitute.net/images/PublicationsFreeBooks/Peavy_SocioDynamicCounselling_lr.pdf
-Peavy, V. R. (2021). Sosiodynaaminen ohjaus Konstruktivistinen näkökulma 21.vuosisadan ohjaustyöhön (P. Auvinen, käänt.). (Alkuperäinen teos julkaistu 1999). http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8877-7
-Sarvikas, H. (2020). Asiakas kohdataan kuuntelemalla. Teoksessa M. Salminen-Tuomaala, J. Hallila, S. Saarikoski, & T. Tapio (toim.), Seinäjoen ammattikorkeakoulu 2020: Tietoa, taitoa ja teknologiaa - kehittämispolkuja sosiaali- ja terveysalalla (s. 259–273). (Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 157). Seinäjoen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/345656/B157.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- muu opettajan osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöt, simulaatioharjoitukset, viestintätilanteiden analysointi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lopussa on tentti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133 tuntia. Kontaktiopetusta on n.45 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksoon integroidaan puheviestinnän osuus.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa selittää ja määritellä psykososiaalisen työorientaation osana systeemistä sosiaalityötä ja ymmärtää työn ohjauksellisen lähestymistavan. Opiskelija tunnistaa psykososiaalisen työn edellyttämiä asiakastilanteita ja vuorovaikutuksen ominaispiirteitä sekä osaa määritellä omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan psykososiaalisen työn näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa tavoitteellisen asiakastyön prosessin eri vaiheet ja osaa soveltaa tätä osaamistaan omassa toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla psykososiaalista työtä ja sosiaalityön muita orientaatioita keskenään. Opiskelija osaa arvioida psykososiaalisen työn ja ohjauksellisen lähestymistavan edellyttämää vuorovaikutusta. Opiskelija osaa selittää vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä ja seurauksia, myös oman ammatillisen kehittymisen ja vuorovaikutusosaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen asiakastyön prosessin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa perustellen arvioida psykososiaalista työtä yhtenä sosiaalityön orientaationa. Opiskelija osaa perustella ja arvioida vuorovaikutuksellista ja ohjauksellista työotettaan ja psykososiaalisen työn keinoja ammattieettisestä näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata tavoitteellisen sosiaalityön prosessia psykososiaalisen työn näkökulmasta ja analysoida asiakastyön prosessiin vaikuttavia tekijöitä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko 1 - 5. Opintojakso arvioidaan yhtenä kokonaisuutena opintojaksolla olevien opettajien kesken. Arvioinnissa huomioidaan aktiivinen läsnäolo opetuksessa ja ryhmätehtävässä, simulaatioissa läsnäolo pakollinen, tentin osuus 75 %.

Esitietovaatimukset

tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin

Lisätiedot

opintojaksoon integroidaan puheviestinnän osuus