Viestintätaidot (3 op)
Toteutuksen tunnus: YPO3A3-3213
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.08.2022 - 02.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 21.10.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Virpi Masonen
Opiskelijaryhmät
-
SOS22BSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia tarkoituksenmukaisesti erilaisissa esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteissa
- analysoida ja arvioida viestintätaitoja osana ammatillista kehittymistä.
- tuottaa asiatyylistä tekstiä ja soveltaa SeAMKin kirjallisten töiden ohjeita.
Sisältö
- Viestintätyylin analysointi
- Esiintymistaito ja vuorovaikutus
- Ryhmäviestintätaito (esim. palaverit, neuvottelut, kokoukset)
- Asiatyylisen tekstin tuottaminen
- SeAMKin kirjallisten töiden ohjeet
Oppimateriaalit
- Opettajan ilmoittama materiaali
- SeAMKin kirjallisten töiden raportointiohjeet
- Kielitoimiston ohjepankki (Kotus) http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/
- Kielitoimiston sanakirja (Kotus) http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus
Kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät yksin ja ryhmässä
Verkko-opetus soveltuvin osin
Verkkotentit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ajankohdat sovitaan opintojakson aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 t, josta n. 20 t kontaktiopetusta
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Tyydyttävä (2-1):
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- Hyvä (4-3):
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumen-tointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaisesti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Verkkotentit
Tehtävien palauttaminen aikataulun mukaisesti
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.