Siirry suoraan sisältöön

Projektitoiminnan perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: YPO2C3-3173

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.04.2022 - 21.04.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 14.10.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 75

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Elina Kangasluoma

Opiskelijaryhmät

  • SOS22A
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS22K
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää projektityyppisen työskentelyn luonteen sekä sen, milloin projektityöskentelymalli on tarpeellinen
- esitellä perustiedot ja ?valmiudet, joiden perusteella hän voi osallistua projektityöhön sekä projektien suunnitteluun.
- selittää projektiin liittyvät käsitteet, projektisuunnitelman sisällön, projektin aikasuunnitte-lun ja projektin ohjaamisen (elinkaari).
- esitellä projektisyklin eri vaiheisiin liittyvät tehtävät.

Sisältö

- projektitoiminnan käsitteet ja toimintatavat
- projektin vaiheet ja prosessi
- projektisuunnitelma (aika-, resurssi- ja kustannussuunnittelu)
- projektiorganisaatio ja sidosryhmät
- projektin muutokset, riskit ja ongelmat
- projektiviestintä ja raportointi
- projektin päättäminen

Oppimateriaalit

-Jokin projektinhallinnan perusteet sisältävä oppikirja
-Projektin Johdon pätevyys 3.0. http://www.pry.fi/files/108/PMAF_NCB_3.0_v1.3.pdf

Esimerkkejä mainitut perusteet sisältävistä kirjoista:
- Pelin, R. (2011). Projektihallinnan käsikirja. (7. painos). Keuruu: Otava. (tai joku muu painos, sillä vanhemmissa painoksissa on pitkälle samat asiat...)
- Kettunen, S. (2009). Onnistu projektissa. (2. painos). WSOYpro.
- Artto, K., Martinsuo, M., Kujala, J. (2011). Projektiliiketoiminta. (3. painos) (löytyy myös netistä http://pbgroup.aalto.fi/en/the_book_and_the_glossary/projektiliiketoiminta.pdf
- Ruuska, K. (2012). Pidä projekti hallinnassa. (7. painos).

Opetusmenetelmät

Toteutus sisältää SeAMK-tasoisen kaikille opiskelijoille yhteisen yleisen teoreettisen osuuden, jonka osaaminen osoitetaan tentillä. Yleisen osuuden (2op) lisäksi toteutus sisältää alakohtaisen osuuden (1op). Alakohtainen osuus sisältää kokonaisuuden Orientaation, perehtymistä sosiaali- ja terveysalan projekteihin, harjoitustyönä projektisuunnitelman työstämisen ja alakohtaisen osuuden päätteeksi harjoitustyönä laaditun projektisuunnitelman esittelyn omalle alakohtaiselle toteutusryhmälle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yleinen osuus: Verkko-opintoja (Moodle) 54 tuntia (2op) .
Alakohtainen osuus (27 tuntia 1op): Lähiopetusta 16 tuntia (sis. Orientaation 4 tuntia, Alakohtaisen luento/projektisuunnitelmien laadintaohjaustuntikokonaisuuden 4 tuntia ja projektisuunnitelmien esittelyseminaarin Teamssissa 8 tuntia). Tämän lisäksi alakohtainen osuus sisältää projektisuunnitelman työstämiselle varatun ajan 11 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2:
Opiskelija hallitsee projektin keskeisimmät käsitteet ja hallintamenetelmät. Hän kykenee tekemään projektisuunnitelman ja hänellä on ymmärtämystä projektin läpiviennistä ja hallinnasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4:
Opiskelija hallitsee hyvin projektin keskeisimmät käsitteet ja hallintamenetelmät. Hän kykenee tekemään erilaisia projektisuunnitelmia ja hänellä on hyvä ymmärtämys projektin läpiviennistä ja hallinnasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5:
Opiskelija hallitsee erinomaisesti projektin keskeisimmät käsitteet ja hallintamenetelmät. Hän kykenee tekemään erilaisia projektisuunnitelmia ja analysoimaan niitä. Hänellä erittäin hyvä ymmärrys projektin läpiviennistä ja hallinnasta sekä johtamisesta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Teoriaosuuden tentti, aktiivinen osallistuminen ryhmätyöskentelyyn ja lähiopetustunneille (sis. myös Projektisuunnitelmien esittelyseminaarin Teamssissa) sekä harjoitustyö.

Esitietovaatimukset

Aikaisempia opintoja ei tarvita