Siirry suoraan sisältöön

Osallisuus ja marginaalisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSPST40-3029

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.04.2022 - 21.04.2022

Ajoitus

14.11.2022 - 16.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Milka Volanto

Opiskelijaryhmät

  • SOS22A
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä osallisuus- ja marginaalisuus –käsitteet ja tunnistaa niiden sosiaalityön tehtäväkenttään sijoittuvan yhteyden. Opiskelija osaa tarkastella osallisuuden ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa tarkastella osallisuus- ja marginaalisuustematiikkaa erityisesti köyhyyden, addiktioiden, rikollisuuden, asunnottomuuden, työttömyyden ja yksinäisyyden näkökulmista. Opiskelija osaa sijoittaa osallisuus- ja marginaalisuuskysymykset osaksi sosiaalialan työn tehtäväkenttää. Opiskelija osaa tarkastella marginaalisuutta tuottavia ilmiöitä kansallisina ja globaaleina kysymyksinä. Opiskelija osaa pohtia opintojakson teemoista nousevia ammatillisia intressejään.

Sisältö

- osallisuus, osattomuus, osallistaminen, osallistuminen
- asiakasosallisuus
- marginaalisuus
- integraatio
- aktiivinen kansalaisuus
- köyhyys, työttömyys, rikollisuus, asunnottomuus, addiktiot, yksinäisyys

Oppimateriaalit

Gothóni, R.ym.(2016).Osallisuus yhteiskunnallisena haasteena.Diakonia-ammattikorkeakoulu. Isola, A-M.&Suominen, E.(2016).Suomalainen köyhyys.Into-Kustannus Oy.
Juhila, K.(2015). Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. Sosiaalityön yhteiskunnalliset tehtävät ja paikat.Vastapaino.
Kivivuori, J.ym.(2018).Kriminologia.Rikollisuus ja kontrolli muuttuvassa yhteiskunnassa.Gaudeamus.
Pyyvaara, U.&Timonen, A.(2017).Naamat - tarinoita asunnottomuudesta.Into-Kustannus Oy.
Saari, J., Eskelinen, N.&Björklund, L.(2020).Raskas perintö -ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus.
Tammi, T.&Raento, P.(Toim.).(2014).Addiktioyhteiskunta.Riippuvuus aikamme ilmiönä.Gaudeamus.

Opetusmenetelmät

Opintojakson teoriaopetus toteutuu kontaktiopiskeluna, joka sisältää luentoja, pienryhmätyöskentelyä, toimipistevierailuja. Opintojaksolla laaditaan oppimispäiväkirja, joka palautetaan opintojakson päätyttyä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään toimipistevierailuja opintojakson sisällön mukaisiin toimipisteisiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa lukuvuoden aikana verkko-opiskeluna.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5op eli opiskelijalle 133h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä osallisuuden ja marginaalisuuden käsitteet sekä nimetä osallisuuden ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Opiskelija osaa selittää marginaalisuutta tuottavien ilmiöiden merkitystä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa nimetä osallisuus- ja marginaalisuuskysymykset osaksi sosiaalialan tehtäväkenttää ja tarkastella näistä teemoista nousevia ammatillisia intressejään.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä osallisuuden ja marginaalisuuden käsitteet sekä selittää osallisuuden ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti marginaalisuutta tuottavien ilmiöiden merkitystä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa tarkastella osallisuus- ja marginaalisuustematiikkaa globaalina ilmiönä. Lisäksi opiskelija osaa tarkastella osallisuus- ja marginaalisuuskysymyksiä osana sosiaalialan tehtäväkenttää ja pohtia näistä teemoista nousevia ammatillisia intressejään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä osallisuuden ja marginaalisuuden käsitteet sekä analysoida osallisuuden ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Lisäksi opiskelija osaa analysoida marginaalisuutta tuottavien ilmiöiden merkitystä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa tarkastella osallisuus- ja marginaalisuuskysymyksiä osana sosiaalialan tehtäväkenttää sekä pohtia ja perustella näistä teemoista nousevia ammatillisia intressejään.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Opintojaksolla laaditaan oppimispäiväkirja, joka arvioidaan asteikolla 1-5. Oppimispäiväkirjan arvosanasta muodostuu opintojakson arvosana.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa määritellä osallisuuden ja marginaalisuuden käsitteet sekä nimetä osallisuuden ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Opiskelija osaa selittää marginaalisuutta tuottavien ilmiöiden merkitystä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa nimetä osallisuus- ja marginaalisuuskysymykset osaksi sosiaalialan tehtäväkenttää ja tarkastella näistä teemoista nousevia ammatillisia intressejään.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa määritellä osallisuuden ja marginaalisuuden käsitteet sekä selittää osallisuuden ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti marginaalisuutta tuottavien ilmiöiden merkitystä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa tarkastella osallisuus- ja marginaalisuustematiikkaa globaalina ilmiönä. Lisäksi opiskelija osaa tarkastella osallisuus- ja marginaalisuuskysymyksiä osana sosiaalialan tehtäväkenttää ja pohtia näistä teemoista nousevia ammatillisia intressejään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä osallisuuden ja marginaalisuuden käsitteet sekä analysoida osallisuuden ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Lisäksi opiskelija osaa analysoida marginaalisuutta tuottavien ilmiöiden merkitystä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opiskelija osaa tarkastella osallisuus- ja marginaalisuuskysymyksiä osana sosiaalialan tehtäväkenttää sekä pohtia ja perustella näistä teemoista nousevia ammatillisia intressejään.

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita