Opintoihin ja työhön valmentaminen (4 op)
Toteutuksen tunnus: SOSAPS40-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 05.05.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 16.12.2022
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 27
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Annukka Haapa-aho
Opiskelijaryhmät
-
SOS21BSosionomi (AMK)
-
SOS22ASosionomi (AMK)
-
SOS21CSosionomi (AMK)
-
MSOS22KSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet käyttää psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta opintoihin ja työhön valmentamisen tehtävissä toimiessaan. Opiskelija osaa nimetä nuorten, maahanmuuttajien, pitkäaikaistyöttömien ja eri syistä vammaisten henkilöiden opintoihin ja työelämään tukemisessa huomioitavia erityistarpeita. Opiskelija osaa kuvata, millaisissa työympäristöissä opinto- ja työvalmennusta toteutetaan. Lisäksi opiskelija osaa kuvata kuntouttavan työtoiminnan ideat ja prosessit. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Sisältö
- opiskelun ja työelämässä toimimisen haasteet eri asiakasryhmillä
- opinto- ja työvalmennuksen toteuttamisympäristöt, työorientaatiot, toimintatavat
- opinto- ja työvalmennuksen yhteistyötahot ja niiden toimintalogiikka
- kuntouttava työtoiminta
- ohjaajan/ valmentajan rooli
- motivoiva keskustelu
Oppimateriaalit
Hakala, K.2017.Työllistymistarinoita.Kehitysvammaliitto ry.
Jahnukainen, M.ym.2019.Oma paikka haussa - maahanmuuttotaustaiset nuoret ja koulutus. Gaudeamus.
Kuntouttavan työtoiminnan käsikirja https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/osallisuuden-edistaminen/tyoelamaosallisuus/kuntouttava-tyotoiminta
Lämsä, A-L.2015.Erityistä tukea tarvitsevien nuorten työllistyminen.
Oksanen, J.2014.Motivointi työvälineenä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan verkkototeutuksena. Opintojakso sisältää kaksi etäopetuskertaa, joissa on vierailijoita.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso orientoidaan verkossa. Opintojakso päättyy verkkomuotoiseen tenttiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Perheohjaus
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa perustella miksi opintoihin ja työhönvalmennus edellyttää psykososiaalista osaamista. Opiskelija osaa nimetä erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija kuvailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja ja toimintatapoja monipuolisesti pohtien.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointi muodostuu tentistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija nimeää opintoihin ja työhönvalmennuksessa käytettäviä työorientaatioita ja menetelmiä.
Opiskelija nimeää erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija kuvailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija nimeää opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erottelee ja vertailee opintoihin ja työhönvalmennuksessa käytettäviä työorientaatioita ja menetelmiä. Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää ja vertailee asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja ja toimintatapoja monipuolisesti pohtien.
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin.
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Perheohjaus
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä