Siirry suoraan sisältöön

Rakenteellinen sosiaalityö (4 op)

Toteutuksen tunnus: SOSAVY20-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 05.05.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 21.10.2022

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 27

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Mirva Siltakorpi

Opiskelijaryhmät

  • SOS20B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS20C
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä rakenteellisen sosiaalityön käsitteen ja kuvata sen yhtymäkohdat valtaistavaan sosiaalityöhön. Hän osaa kuvata rakenteellisen työn näkökulmaa sosionomin työtehtävissä. Hän osaa tarkastella yksilöiden ja yhteisöjen sosiaalista tilannetta yhteiskunnallisten rakenteiden, prosessien ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Opiskelijalla on valmiudet hankkia ja tuottaa tietoa asiakasryhmän tilanteesta päätöksenteon tarpeisiin. Opiskelija tuntee erilaisia rakenteellisen sosiaalityön käytäntöjä ja menetelmiä. Opiskelijalla on valmiuksia edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia eri toimijoiden kanssa.

Sisältö

- rakenteellisen sosiaalityön käsite
- valtaistavan sosiaalityön käsite
- rakenteellisten ja sosiaalisten tekijöiden vaikutusten arviointi, kestävä kehitys
- rakenteellisen sosiaalityön eri käytännöt ja menetelmät sosionomityössä
- rakenteellisen sosiaalityön tiedonhankinta ja tiedontuotanto

Oppimateriaalit

- Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T., & Santalahti, V. (toim.). (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. Raportti 1/2022 . THL. Saatavana: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/143940/RAP2022_001_WEB_final.pdf?sequence=7&isAllowed=y
- Kivipelto, M. (2021). Rakenteellisen sosiaalityön katsaus. Työpaperi 16/2021. THL Saatavana: https://www.julkari.fi/handle/10024/142735
- Juhila, K. (2018). Aika, paikka & sosiaalityö. Vastapaino. s.10-19, 190-262 (luvut 1,4 ja 5)
ja joku seuraavista:
- Hirvonen, J., Kilpeläinen, V., Piirainen, K., Surakka,A., Tanttu, S., & Tuikka, A. (2021). Tiedolla vaikuttamisen mahdollisuudesta toteutukseen. Rakenteellisen sosiaalityön osaamiskartoitus. XAMK. Saatavana: https://www.theseus.fi/handle/10024/377388
- Lyly, A. (2016). Sosiaalinen raportointi asiakastiedon tuottajana Esimerkkinä aikuissosiaalityö ja lastensuojelu. Helsingin kaupunki Sosiaali- ja terveysvirasto Tutkimuksia ja raportteja 2 / 2016.
Saatavana: https://www.hel.fi/static/sote/hankkeet/sosiaalinen-raportointi-asiakastiedon-tuottajana.pdf
- Niemi, M. (2018). Sosiaalinen raportti ikääntyneiden perhesuhteissa ilmenevästä kaltoinkohtelusta. Helsingin kaupunki. Saatavana: https://www.hel.fi/static/sote/sosrap/raportit/sosiaalinen-raportti-ikaantyneiden-perhesuhteissa-ilmenevasta-kaltoinkohtelusta-GESO.pdf
- Meriluoto, T., Marila-Penttinen, L., & Lehtinen, E. (toim.). (2015). Osallisuuden ja kokemusasiantuntijuuden käsikirja. Ensi- ja turvakotien liitto.
Saatavana: https://issuu.com/ensi-jaturvakotienliitto/docs/osallisuus._osallisuuden_kokemusasi

Opetusmenetelmät

toteutus 1: tentti, itsenäinen perehtyminen kirjallisuuteen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

opintojakso ei sisällä harjoittelua

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti tehdään Exam-tenttinä, katso ohjeet Intrasta. Tenttiä voi tehdä koko lukuvuoden ajan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

toteutus 2: tuntityöskentely ja essee

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106h

Lisätietoja opiskelijoille

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö
- Valtaistava sosiaalityö

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä rakenteellisen sosiaalityön käsitteen yleispiirteet ja kytkeä sen valtaistavaan sosiaalityöhön, mutta osaaminen on kapea-alaista. Hän osaa kuvata rakenteellisen työn näkökulmaa sosionomin työtehtävissä jollain tapaa. Hän osaa nimetä yleisesti yksilöiden ja yhteisöjen sosiaaliseen tilanteeseen vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnallisten rakenteiden, prosessien ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Lisäksi opiskelija osaa nimetä joitakin tapoja hankkia ja tuottaa tietoa asiakas- ja kansalaisryhmän tilanteesta sekä antaa esimerkkejä erilaisista rakenteellisen sosiaalityön käytännöistä ja menetelmistä. Opiskelija tunnistaa osallisuuteen ja osallistumiseen liittyviä mahdollisuuksia ja tietää vaikuttamistyön tapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää rakenteellisen sosiaalityön käsitteen valtaistavan sosiaalityön lähtökohdista. Hän osaa jäsentää yksilöiden ja yhteisöjen sosiaaliseen tilanteeseen vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnallisten rakenteiden, prosessien ja kestävän kehityksen näkökulmasta ymmärtäen niiden dynaamisen luonteen. Lisäksi opiskelija osaa esitellä monipuolisesti erilaisia tapoja hankkia ja tuottaa tietoa asiakas- ja kansalaisryhmän tilanteesta sekä antaa esimerkkejä erilaisista rakenteellisen sosiaalityön käytännöistä omaan ammattityöhön soveltaen. Opiskelija osaa raportoida ja edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia eri toimijoiden kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa arvioida rakenteellisen sosiaalityön merkitystä kriittisesti ja laaja-alaisesti valtaistavan sosiaalityön lähtökohdista. Hän osaa suhteuttaa rakenteellisen sosiaalityön menetelmiä ja toimintatapoja monipuolisesti myös muihin sosiaalityön käytäntöihin vertaillen. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä rakenteellisen sosiaalityön merkityksestä kaikilla 3-4 arvosana-asteikon osa-alueilla. Lisäksi opiskelija osaa tuottaa uusia tapoja toteuttaa rakenteellista sosiaalityötä sosionomin työtehtävissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1-5

Esitietovaatimukset

tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö
- Valtaistava sosiaalityö