Siirry suoraan sisältöön

Ikäystävällinen ympäristö ja ajattelu (3 op)

Toteutuksen tunnus: BC00CG29-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 22.02.2023

Ajoitus

13.03.2023 - 17.05.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Geronomi (AMK)

Opettaja

  • Kari Jokiranta

Opiskelijaryhmät

  • MGERO22
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija kykenee osallistumaan aktiivisesti keskusteluun asenteiden, viestinnän ja median merkityksestä vanhuskuvan luomisessa. Hänellä on taidot viestiä vanhenemisesta, vanhuudesta ja vanhenemiseen liittyvistä sairauksista käyttäen asiallisia ja positiivisia ilmaisuja. Hän osaa tunnistaa ikääntymiseen liittyvät negatiiviset ja syrjivät ilmaukset ja välttää niitä viestinnässään. Hän kykenee huomioimaan toiminnassaan ikäihmisten yksilöllisyyden ja tukemaan ikääntyneen itsemääräämisoikeuden ja persoonan säilymistä. Opiskelijalla on taidot havaita ympäristössään paikkoja ja tilanteita, joita tulisi kehittää ikääntyvien kannalta toimivammiksi ja turvallisemmiksi. Hän osaa ohjata organisaatioita ja yrityksiä kohti ikäystävällistä palvelu- ja toiminta- ja ajattelutapaa. Opiskelijalla on valmiudet tehdä aktiivisesti kehittämisehdotuksia tavoitteena entistä ikäystävällisempi ja kestävämpi yhteiskunta.

Sisältö

- Ikäystävällisen ja kestävän ympäristön elementit
- Ikäystävällisyyttä tukevat puhe- ja ajattelumallit
- Ikäsyrjinnän ehkäisy
- Ikäystävällinen palvelu yrityksissä ja organisaatioissa
- Ikäystävällisyys mediassa ja julkisessa puheessa
- Ikääntymiskeskustelun ajankohtaiset teemat

Oppimateriaalit

Luennoitsijan antama materiaali
Antti Eskola: Vanhuus
Antti Eskola: Vanhanakin voi ajatella
Hendrik Groen: Viimeiset villitykset

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätehtävät, kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 18 tuntia, itsenäinen opiskelu 63 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee ikäystävällisen ajattelun keskeiset periaatteet ja kykenee tarkkailemaan ageismiin liittyviä käytänteitä ympäristössään.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija pystyy soveltamaan ikäystävälliseen ajatteluun liittyviä hyviä käytänteitä omaan ympäristöönsä ja tuntee aiheeseen liittyvää keskustelua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee tarkastelemaan kriittisesti omaa ympäristöään ja ajatteluaan ikäyställisyyteen liittyvistä näkökulmista. Hän on valmiuksia ryhtyä toimenpiteisiin ikäystävällisyyteen liittyvien tavoitteiden edistämiseksi omassa elinympäristössään. Hänellä on kykyä luovaan ajatteluun, jossa opiskeltuja näkökulmia kehitellään eteenpäin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

OSallistumisen aktiivisuus, ryhmätehtävässä onnistuminen, opintopäiväkirja.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.