Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (3 op)

Toteutuksen tunnus: LT00CG37-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 07.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 18.12.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Tradenomi (AMK), Liiketalous

Opettaja

  • Jaana Liukkonen

Opiskelijaryhmät

  • LITA21A
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA21C
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA21B
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA21D
    Tradenomi (AMK), Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- innovoida, suunnitella ja kehittää palveluita ja tuotteita siten, että ne vastaavat yrityksen liiketoiminallisia tavoitteita sekä asiakkaan tarpeita
- hahmottaa palvelun/tapahtuman/tuotannon kokemukselliset kontaktipisteet ja prosessit
- suunnitella ja rakentaa tarinallisen ja fyysisen kehyksen palvelulle
- kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan ja toimeksiantajan toiveet huomioiden, hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä
- soveltaa liiketoiminnallisia lainalaisuuksia ja -mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä

Sisältö

- palvelumuotoilun prosessi
- asiakasymmärryksen hankinta ja tulkinta sekä asiakkaiden osallistaminen kehittämisprojekteihin
- arvon muodostuksen elementit
- palveluiden käyttäjien tarpeiden kohtaaminen toiminnallisesti sekä palveluympäristöissä
- palvelukokemuksen kontaktipisteet ja niiden suunnittelu ja mallintaminen
- palveluiden parantaminen, uusien palveluiden kehittäminen
- opintojaksoon voi sisältyä ulkopuoliselle toimeksiantajalle tehtävä kehittämisprojekti
- palvelukonseptin kaupallistaminen (BMC)

Oppimateriaalit

Luentomateriaali

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustehtävät, yksilö- tai pienryhmässä tehtävä palvelumuotoilun kehittämistehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

80 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun tärkeyden ja osaa nimetä muutamia palvelumuotoilun menetelmiä. Opiskelija osaa hahmottaa auttavasti palvelumuotoilun prosessin sekä ymmärtää, mitä asiakas palvelussa arvostaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa ratkaista liiketaloudellisia ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Hän osaa erottaa palvelun kokemuksellisest kontaktipisteet ja prosessit. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin pääpiirteet ja ymmärtää arvon muodostumisen elementit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista yritysten ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Opiskelija osaa itsenäisesti kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan tai toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä. Opiskelija osaa soveltaa liiketoiminnallisia laina-alaisuuksia ja –mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitustehtävä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun tärkeyden ja osaa nimetä muutamia palvelumuotoilun menetelmiä. Opiskelija osaa hahmottaa auttavasti palvelumuotoilun prosessin sekä ymmärtää, mitä asiakas palvelussa arvostaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa ratkaista liiketaloudellisia ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Hän osaa erottaa palvelun kokemuksellisest kontaktipisteet ja prosessit. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin pääpiirteet ja ymmärtää arvon muodostumisen elementit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista yritysten ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Opiskelija osaa itsenäisesti kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan tai toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä. Opiskelija osaa soveltaa liiketoiminnallisia laina-alaisuuksia ja –mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä.