Asiakaskäyttäytyminen (4 op)
Toteutuksen tunnus: LT00CW13-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
14.11.2022 - 15.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
20.02.2023 - 07.04.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
- Opettajat
- Terhi Anttila
- Opintojakso
- LT00CW13
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
-Tarpeet, motiivit, sidonnaisuus, asenteet ja arvot
-Ostoprosessi ja ostamiseen vaikuttavat tekijät sekä b-to-b että b-to-c-markkinoilla
-Kuluttajakäyttäytyminen
-Organisaation ostokäyttäytyminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida asiakkaan käyttäytymistä erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa tunnistaa ostoprosessin vaiheet ja siihen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa tehdä markkinoinnin suunnitteluun liittyviä päätöksiä asiakastiedon perusteella.
Sisältö
- Kuluttajan käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät
- Tarpeet, motiivit, asenteet ja arvot
- Megatrendit ja kuluttajatrendit
- Organisaation ostokäyttäytyminen
- Ostoprosessi sekä b-to-b että b-to-c-markkinoilla
- Asiakastiedon kerääminen ja hyödyntäminen
Oppimateriaalit
-Hiltunen, Elina (2017). Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa. Trendit ja ilmiöt.
-Solomon, M. & Bamossy, G. & Askegaard, S. & Hogg, M. (2006). Consumer Behaviour European Perspective
-Arantola, H. (2006). Customer Insight
-Kenner, K & Leino, S. 2020. Myyntikirja: Menesty uuden ajan B2B-myynnissä.
-Ojasalo, J. & Ojasalo, K. (2010). B-to-B-palvelujen markkinointi
-Laine, K. (2015). Myynti on rikki. B-to-B-myynnin uusi aika
-Luentokalvot ja muu materiaali Moodlessa
-Osallistujien itse hankkima mahdollinen lisämateriaali
Opetusmenetelmät
-Luennot
-Ryhmätyöskentely
-Itsenäinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä: 106 h
-Luennot ja ryhmätöiden ohjaus- ja esitystunnit 22 h
-Ryhmätyöskentely 34 h
-Itsenäinen työskentely 50 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot. Opiskelija osaa tehdä markkinoinnin suunnitteluun liittyviä päätöksiä asiakastiedon perusteella. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulutuksen merkityksestä nyky-yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tunnistaa kuluttajan näkyvään ja mentaaliseen käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida asiakkaan käyttäytymistä erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa tunnistaa ostoprosessin vaiheet ja siihen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa tehdä markkinoinnin suunnitteluun liittyviä päätöksiä asiakastiedon perusteella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida asiakkaan käyttäytymistä erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa tunnistaa ostoprosessin vaiheet ja siihen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa tehdä markkinoinnin suunnitteluun liittyviä päätöksiä asiakastiedon perusteella.