Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen fyysinen kuormittuminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: BB00CA03-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 05.10.2022

Ajoitus

03.10.2022 - 02.12.2022

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Fysioterapeutti

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Fysioterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Maija Hiltunen
  • Pirkko Mäntykivi
  • Marjut Koskela
  • Tarja Svahn

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Opiskelijaryhmät

  • FYS22
    Fysioterapeutti (AMK)

Koulutusryhmat

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • Pienryhmä 3

Tavoitteet

Opiskelija osaa:

- nimetä sisä- ja aistinelinten anatomiset rakenteet ja selittää niiden toimintaperiaatteita
- selittää fyysisen kunnon osatekijät ja miten erityyppinen kuormitus vaikuttaa elimistön toimintaan
- mitata kehon koostumusta ja hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa sekä tulkita mittaustuloksia
- selittää, mitä ruumiinkuvalla tarkoitetaan ja tietää pääpiirteissään, miten tunteet vaikuttavat kehon toimintaan

Sisältö

- Ihmisen anatomia ja fysiologia: solu, kudokset, iho, hengitys- ja verenkiertoelimistö, verenkierto, ruuansulatus, virtsaneritys, aineenvaihdunta ja lämmönsäätely, elimistön puolustusreaktiot, aistitoiminnot
- Kuormituksen vaikutukset fyysisen kunnon eri osatekijöihin ja elinjärjestelmiin
- Aerobisen kestävyyden mittarit
- Ruumiinkuva, tunteet ja kehon toiminta

Oppimateriaalit

Langinkoski, A. ja Lappalainen, J.(toim.) (2016) Liikuntafysiologian perusteet. Fitra
Keskinen, K. ym. (2018) Fyysisen kunnon mittaaminen – käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Liikuntatieteellinen seura
Sand, O. ym. (2011) Ihminen. Fysiologia ja anatomia. Sanoma Pro Oy.

Opetusmenetelmät

Kurssin opetusmenetelmät sisältävät luento-opetusta, tutoriaalityöskentelyä pienryhmittäin, tuntitehtäviä, itsenäisesti suoritettavia harjoitustehtäviä Moodlessa sekä käytännön harjoituksia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö opintojaksolla on 108h (= 4 op.) Joka sisältää luento-opetusta, tutoriaalityöskentelyä pienryhmittäin, tuntitehtäviä, itsenäisesti suoritettavia harjoitustehtäviä Moodlessa sekä käytännön harjoituksia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija:
- pystyy nimeämään joitakin sisä- ja aistinelinten rakenteita sekä selittämään osittain niiden toiminnan periaatteita
- tunnistaa suppeasti fyysisen kunnon osatekijät ja osaa selittää pääpiirteittäin, miten erityyppinen kuormitus vaikuttaa elimistön toimintaan
- tarvitsee jonkin verran ohjausta mitatessaan kehon koostumusta ja hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa sekä tulkitessaan mittaustuloksia
- puutteellisesti selittää, mitä ruumiinkuvalla tarkoitetaan, eikä osaa selittää tunteiden vaikutuksia kehon toiminnalle

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija:
- osaa nimetä tärkeimpien sisä- ja aistinelinten rakenteet sekä niiden pääasialliset tehtävät
- osaa nimetä hermoston eri osat ja osaa kuvata niiden pääasialliset tehtävät
- osaa luetella fyysisen kunnon osatekijät ja osaa selittää, miten erityyppinen kuormitus vaikuttaa elimistön toimintaan
- osaa mitata hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa sekä tulkita mittaustulosta
- suppeahkosti selittää, mitä ruumiinkuvalla tarkoitetaan ja tietää joitakin tunteiden vaikutuksia kehon toiminnalle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
- nimeää ihmisen sisä- ja aistinelinten rakenteet ja toimintaperiaatteet sekä osaa soveltaa tietoaan joustavasti fysioterapiatyössään.
- osaa soveltaa tietoaan fyysisen kunnon osatekijöistä ja perustella ammatillisissa tilanteissa erityyppisen kuormituksen vaikutuksia elimistön toimintaan
- osaa mitata monipuolisesti hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa sekä tulkita mittaustuloksia näyttöön perustuen
- selittää, mitä ruumiinkuvalla tarkoitetaan ja tietää pääpiirteissään, miten tunteet vaikuttavat kehon toimintaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arviointi on numeraalinen 1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija:
- pystyy nimeämään joitakin sisä- ja aistinelinten rakenteita sekä selittämään osittain niiden toiminnan periaatteita
- tunnistaa suppeasti fyysisen kunnon osatekijät ja osaa selittää pääpiirteittäin, miten erityyppinen kuormitus vaikuttaa elimistön toimintaan
- tarvitsee jonkin verran ohjausta mitatessaan kehon koostumusta ja hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa sekä tulkitessaan mittaustuloksia
- puutteellisesti selittää, mitä ruumiinkuvalla tarkoitetaan, eikä osaa selittää tunteiden vaikutuksia kehon toiminnalle

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija:
- osaa nimetä tärkeimpien sisä- ja aistinelinten rakenteet sekä niiden pääasialliset tehtävät
- osaa nimetä hermoston eri osat ja osaa kuvata niiden pääasialliset tehtävät
- osaa luetella fyysisen kunnon osatekijät ja osaa selittää, miten erityyppinen kuormitus vaikuttaa elimistön toimintaan
- osaa mitata hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa sekä tulkita mittaustulosta
- suppeahkosti selittää, mitä ruumiinkuvalla tarkoitetaan ja tietää joitakin tunteiden vaikutuksia kehon toiminnalle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
- nimeää ihmisen sisä- ja aistinelinten rakenteet ja toimintaperiaatteet sekä osaa soveltaa tietoaan joustavasti fysioterapiatyössään.
- osaa soveltaa tietoaan fyysisen kunnon osatekijöistä ja perustella ammatillisissa tilanteissa erityyppisen kuormituksen vaikutuksia elimistön toimintaan
- osaa mitata monipuolisesti hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa sekä tulkita mittaustuloksia näyttöön perustuen
- selittää, mitä ruumiinkuvalla tarkoitetaan ja tietää pääpiirteissään, miten tunteet vaikuttavat kehon toimintaan