Siirry suoraan sisältöön

Maaseutu toimintaympäristönä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 9A00CY06-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 09.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 23.10.2022

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Agrologi (AMK)

Opettaja

  • Annika Lillvik
  • Janne Heikkinen
  • Anu Latva-Reinikka
  • Juha Tiainen
  • Anna Tall
  • Jori Lahti
  • Marjo Latva-Kyyny
  • Arja Nykänen

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Opiskelijaryhmät

  • AGRO22A
    Agrologi (AMK)
  • AGRO22B
    Agrologi (AMK)

Koulutusryhmat

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • Pienryhmä 3
  • Pienryhmä 4

Tavoitteet

Opiskelija osaa kertoa kokonaiskuvan biotaloudesta ja erityisesti maataloudesta osana biotaloutta. Opiskelija osaa kuvata biotalouden merkityksen ja kiertotalouden toiminnan maataloudessa. Opiskelija osaa selittää metsä- ja peltoympäristön merkityksen Suomen hiilitaseen kannalta.

Opiskelija tutustuu maaseudulla toimiviin yrityksiin ja maaseudun tarjoamiin ansaintamahdollisuuksiin. Opiskelija osaa selittää suomalaisen maa- ja metsätalouden aseman kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa nimetä maaseudulla toimivia erilaisia maa- ja metsätalouteen sekä muuhun yritystoimintaan liittyviä yrityksiä.

Opiskelija osaa antaa esimerkkejä erilaisista maatiloista ja kuvailla niiden toiminnallisia eroja ja merkityksiä. Hän osaa kuvailla keskeiset tuotantopanokset ja resurssit, yhteistyötahot ja kytkennät sekä tuotevirrat ja toimintasyklit.

Opiskelija tutustuu metsäluontoon yrittäjän näkökulmasta sekä puuntuotanto- että monikäyttömahdollisuutena, esimerkiksi metsä Green Care - toiminnassa. Hän osaa selittää tasaikäismetsikön puuntuotannon kierron ja tunnistaa erityisen tärkeät metsäluonnon elinympäristöt.

Opiskelija tunnistaa keskeiset viljelykasvit ja muutamia keskeisiä rikkakasveja. Opiskelija osaa analysoida maanäytteiden tuloksia ja ymmärtää niiden merkityksen kestävän kasvinviljelyn perustana. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kasvien toimimisena hiilinieluna ja tunnistaa maaperän merkityksen hiilen kierrossa.

Sisältö

- Biotalous ja maatalous Suomessa ja globaalissa toimintaympäristössä
- maaseutu käsitteenä ja siellä toimivat yritykset ja ansaintamahdollisuudet
- metsän merkitys taloudellisena ja hyvinvoinnin lähteenä
- kestävä kehitys,kiertotalous ja hiilen kierto
- suomalaiset viljely- ja rikkakasvit
- viljavuusanalyysi osana kasvinviljelyä
- kiertotalouteen tutustuminen biotalouspelin kautta.
- opintoretket

Oppimateriaalit

Annetaan opintojakson yhteydessä.

Opetusmenetelmät

Tekemällä ja havainnoimalla oppiminen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Sedu Korven koulutilan infra oppimisympäristönä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

OT.

realization.localizedApproveRejectDescription

KTS. opintojakson perustiedot.

Lisätietoja opiskelijoille

Intensiivioppimisviikot vko 36- 39. Läsnö olo pakollista.
Mahdollinen valinnainen , omakustanteinen opintoretki konemessuiille vko 41.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyt oppimistehtävät:
Opiskelija osaa nimetä maaseudulla toimivia yrityksiä ja maaseudun tarjoamia ansaintamahdollisuuksia. Opiskelija osaa selittää suomalaisen maa- ja metsätalouden aseman kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä erilaisista maatiloista ja kuvailla niiden toiminnallisia eroja ja merkityksiä. Hän osaa kuvailla keskeiset tuotantopanokset ja resurssit, yhteistyötahot ja kytkennät sekä tuotevirrat ja toimintasyklit.

Opiskelija tunnistaa keskeiset viljelykasvit ja muutamia keskeisiä rikkakasveja. Hän osaa esittää myös keskeisiä kasvinviljelyn kestävyyteen liittyviä näkökantoja. Hän osaa ottaa maanäytteet ja osaa antaa esimerkkejä näytteenoton merkityksestä. '

Opiskelija osaa selittää metsän kasvillisuuskerrokset ja tasaikäismetsikön kasvatuksen ja on tehnyt hyväksytyn metsäluonnon raportin osana oppimispäiväkirjaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo intensiiviviikoilla ja hyväksytty oppimispäiväkirja,