Siirry suoraan sisältöön

Yrityksen ostaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: LT00DA32-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.10.2021 - 15.12.2021

Ajoitus

13.01.2022 - 31.05.2022

Laajuus

5 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys

Opettaja

  • Juha Tall

Opiskelijaryhmät

  • MLITA21
    Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, Seinäjoki
  • MLITA19
    Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, Seinäjoki
  • VVO
    VVO-ryhmä Peppiä varten
  • MLITA20
    Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, Seinäjoki

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja arvioida mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita. Opiskelija osaa laatia tilanteeseen soveltuvat ostokriteerit ja soveltaa niitä ostokohteen haussa sekä eritellä yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita. Opiskelija osaa pääpiirteissään kuvata keskeisimpien arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta annettuihin tilanteisiin.

Sisältö

- Yrityskauppoja hyödyntävä ajattelutapa: ostomahdollisuudet, yritysoston vaiheet, ostaminen vs. perustaminen
- Johtamisen haasteet yritysostossa: itsensä johtaminen, ostoprosessi, liiketoiminnan haltuunotto, henkilöstö
- Ostokohteet: ostokriteerit, haku, valinta, yrityskauppaneuvottelut, Due Diligence
- Arvonmääritys yrityskaupassa
- Yritysoston toteutustavat: liiketoimintakauppa vs. Osakekauppa, yritysoston rahoitus

Oppimateriaalit

- PK-yrityksen omistajanvaihdosopas.
- Rantanen, J. (2012). Arvonmääritys yrityskaupassa. Suomen Yrittäjien Sypoint. (Painokset 1-3, 2012-2016)
- Tall, J., Sorama, K. & Varamäki, E. (2017). Omistajanvaihdoksen johtaminen maaseutuyrityksissä. (Luku 5) Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
- Tall, J., Varamäki, E. & Petäjä, E. (2015). Ostokohteen liiketoiminnan haltuunotto ja integrointi: Yrityksen uudistuminen yrityskaupassa. Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
- Petäjä, E., Kettunen, S., Tall, J. & Varamäki, E. (2015). Strateginen johtaminen yritysostoissa. Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
- Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot ja case-keskustelut (lähiopetuksen yhteydessä), itsenäinen tutustuminen materiaaleihin, verkkotehtävät, portfolio. Lähiopetukseen voi osallistua verkon kautta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 135 h, joka jakautuu seuraavasti: lähiopetus 20 h, välitehtävät 30 h, kirjallisuuteen perehtyminen 45 h, oma pohdinta ja portfolion laatiminen 40 h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijan tuotokset osoittavat kykyä
- kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja arvioida mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen
- kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita.
- laatia tilanteeseen soveltuvat ostokriteerit ja huomioida ne ostokohteen hakua pohtiessaan.
- eritellä yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita.
- kuvata joidenkin keskeisimpien arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta joihinkin tilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijan tuotokset osoittavat
- hyvää kykyä kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja arvioida perustellen mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen.
- kykyä kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita monipuolisesti.
- kykyä laatia tilanteeseen perustellusti soveltuvat ostokriteerit ja huomioida ne ostokohteen hakua perustellen pohtiessaan.
- kykyä eritellä monipuolisesti yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita.
- kykyä kuvata keskeisten arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla perustellen yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta annettuihin tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan tuotokset osoittavat
- kykyä kuvata yritysoston tarjoamia mahdollisuuksia ja tunnistaa niitä laaja-alaisesti sekä arvioida perustellen ja monipuolisesti mahdollisuuksia kehittää yritystä yrityskaupan jälkeen.
- erinomaista kykyä kuvata ja analysoida yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita ja niiden haasteita monipuolisesti.
- kykyä laatia tilanteeseen perustellusti soveltuvat monipuoliset ostokriteerit ja huomioida ne ostokohteen hakua oivaltavasti pohtiessaan.
- kykyä eritellä monipuolisesti ja kattavasti yrityskauppaneuvottelujen kulkuun liittyviä haasteita.
- kykyä kuvata kaikkien keskeisten arvonmäärityksen periaatteiden soveltamista ja vertailla perustellen yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta annettuihin tilanteisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Portfolio 100%