Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen 2 (2 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BQ73-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 31.07.2022

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Terveydenhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Katriina Kuhalampi

Opiskelijaryhmät

  • TH19
    Terveydenhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Hän osaa tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään. Opiskelija osaa ylläpitää tietoisuuttaan uusimmista tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään. Hän osaa kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.

Sisältö

Näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen kehittäminen. Tutkimusten ja hankkeiden/ projektien tulosten sekä muun työyhteisön osaamisen hyödyntäminen terveydenhoitajatyössä. Tulevaisuuden lukutaito terveydenhoitajatyössä, megatrendit ja muutossignaalit. Reflektiivinen työote, kriittinen ymmärtäminen ja arviointi. Asiakkuusosaamisen vahvistaminen.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija suoriutuu dialogisesta ja asiakaslähtöisestä keskustelusta terveydenhoitajatyössä sekä ottaa mukaan asiakkaan sekä hänen perheensä tai läheisensä terveydenhoitoon. Opiskelija suoriutuu erilaisten ohjausmenetelmien käytöstä yksilön/perheen terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä.
Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaan yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden ohjauksessaan.
Opiskelija suoriutuu asiakkaan ja hänen perheensä voimavarojen tukemisesta ja osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin. Opiskelija osaa hyödyntää monisektorista työryhmää terveyden edistämiseksi. Opiskelija osaa kuvailla terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään. Opiskelija suoriutuu itsenäisesti perhekeskeisen terveydenhoitajatyön suunnittelusta ja toteutuksesta ja osaa tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa.
Opiskelija suoriutuu yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja ympäristön terveyden edistämisestä käyttäen terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä.
Opiskelija osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä.
Opiskelija osaa toimia monisektorisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija osaa soveltaa dialogisen ja asiakaslähtöisen keskustelun menetelmiä terveydenhoitajatyössä sekä osallistaa asiakkaan sekä hänen perheensä tai läheisensä terveydenhoitoon. Opiskelija osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia ohjausmenetelmiä yksilön/perheen terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä ja itsehoitoon sitoutumisessa.
Opiskelija osaa toteuttaa ohjausta ottaen huomioon asiakkaan yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden. Opiskelija osaa edistää asiakkaan ja hänen perheensä voimavaroja ja osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin. Opiskelija osaa toimia monisektorisessa työryhmässä terveyden edistämiseksi. Opiskelija osaa arvioida terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella toteuttaa ja arvioida tavoitteellista perhekeskeistä terveydenhoitajatyötä ja tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa. Opiskelija osaa edistää yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja ympäristön terveyttä käyttäen terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä. Opiskelija osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä yksilöllisesti. Opiskelija osaa toimia monisektorisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija osaa keskustella dialogisesti ja asiakaslähtöisesti terveydenhoitajatyössä sekä osallistaa asiakkaan sekä hänen perheensä tai läheisensä terveydenhoitoon. Opiskelija osaa ohjata yksilöä/perhettä terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä ja itsehoitoon sitoutumisessa käyttäen tarkoituksenmukaisia ohjausmenetelmiä tukenaan. Opiskelija osaa toteuttaa ohjausta ottaen huomioon asiakkaan yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden. Opiskelija osaa edistää asiakkaan ja hänen perheensä voimavaroja ja osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin.
Opiskelija osaa toimia monisektorisessa työryhmässä terveyden edistämiseksi.
Opiskelija osaa arvioida ja perustella terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa ja arvioida tavoitteellista perhekeskeistä terveydenhoitajatyötä ja tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa. Opiskelija osaa edistää yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön ja ympäristön terveyttä käyttäen terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä.
Opiskelija osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä yksilöllisesti.
Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida monisektorisuutta terveydenhoitajatyössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija ei suoriudu dialogisesta ja asiakaslähtöisestä keskustelusta terveydenhoitajatyössä eikä osaa ottaa mukaan asiakasta, hänen perhettään tai läheisiään terveydenhoitoon. Opiskelija ei suoriudu ohjausmenetelmien käytöstä yksilön/perheen terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä.
Opiskelija ei osaa ottaa huomioon asiakkaan yksilöllisyyttä ja itsemääräämisoikeutta ohjauksessaan.
Opiskelija ei suoriudu asiakkaan ja hänen perheensä voimavarojen tukemisesta ja eikä osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin. Opiskelija ei osaa hyödyntää monisektorista työryhmää terveyden edistämiseksi. Opiskelija ei tunnista terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään. Opiskelija ei suoriudu itsenäisesti perhekeskeisen terveydenhoitajatyön suunnittelusta ja toteutuksesta eikä osaa tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa.
Opiskelija ei suoriudu yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja ympäristön terveyden edistämisestä eikä osaa käyttää terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä.
Opiskelija ei osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä.
Opiskelija ei osaa toimia monisektorisesti.

Esitietovaatimukset

Terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen 1 opinnot