Siirry suoraan sisältöön

Hakeutuvat kirjastopalvelut (5 op)

Toteutuksen tunnus: KD18BSKM01-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

25.10.2021 - 31.12.2021

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Opettaja

  • Päivi Jokitalo

Opiskelijaryhmät

  • KTDIPL21B
    KIRJASTO- JA TIETOPALVELUALAN korkeakouludiplomi
  • KTDIPL21A
    KIRJASTO- JA TIETOPALVELUALAN korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kertoa, mitä hakeutuvat palvelut tarkoittavat kirjastotyössä. Hän osaa erotella erilaisia hakeutuvan kirjastotoiminnan työmuotoja, asiakasryhmiä ja nimetä tärkeitä yhteistyötahoja. Hän osaa käyttää useita työmenetelmiä erilaisten kohderyhmien tavoittelemisessa ja hakeutuvien kirjastopalvelujen suunnittelemisessa ja toteuttamisessa. Opiskelija osaa analysoida kirjastoautotoiminnan, laitoskirjastotoiminnan ja kotikirjastopalvelun erityispiirteitä.

Sisältö

- uudenlaisten asiakasryhmien tavoittaminen ja kohtaaminen
- keskeiset yhteistyötahot ja yhteistyömuotoja
- sosiaalinen kirjastotyö (esim. laitoskirjastotyö ja kotikirjastopalvelu)
- kirjastoautotoiminta
- esimerkkejä erilaisista hankkeista ja kokeiluista eri puolilta maailmaa (esim. pop up -kirjastot)
- hakeutuvan kirjastotoiminnan kansainväliset linjaukset
- hakeutuvien kirjastopalvelujen vaikuttavuuden arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut opintojakson kaikki tehtävät, mutta ei ole aina noudattanut aikatauluja ja ohjeita. Opiskelija osaa kertoa hakeutuvan kirjastotyön tärkeimmät osa-alueet, tehtävät ja nimetä tavoitettavia asiakasryhmiä. Opiskelija tunnistaa tärkeimmät yhteistyötahot ja yhteistyön muodot esimerkiksi kunnan vanhustyön kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut opintojakson kaikki tehtävät aikatauluja ja annettuja ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa analysoida hakeutuvaa kirjastotoimintaa ja sen mahdollisuuksia ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita eri asiakasryhmille sopivia yhteistyötapoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia yhteistyön kehittämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut opintojakson kaikki tehtävät aikatauluja ja annettuja ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa monipuolisesti pohtia hakeutuvan kirjastotyön nykytilannetta, mahdollisuuksia ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja kunnallisia palveluja. Opiskelija osaa valita ja toteuttaa eri asiakasryhmille sopivia työmuotoja. Opiskelija osaa arvioida yhteistyötä eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa kertoa hakeutuvan kirjastotyön tärkeimmät osa-alueet, tehtävät ja nimetä tavoitettavia asiakasryhmiä. Opiskelija tunnistaa tärkeimmät yhteistyötahot ja yhteistyön muodot esimerkiksi kunnan vanhustyön kanssa. Opiskelija osaa analysoida kirjastotilojen ja –palvelujen saavutettavuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia lähteitä. Opiskelija osaa analysoida hakeutuvaa kirjastotoimintaa ja sen mahdollisuuksia ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita eri asiakasryhmille sopivia yhteistyötapoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia yhteistyön kehittämisessä. Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti kirjastotilojen ja –palvelujen saavutettavuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti pohtia hakeutuvan kirjastotyön nykytilannetta, mahdollisuuksia ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja kunnallisia palveluja. Opiskelija osaa valita ja toteuttaa eri asiakasryhmille sopivia työmuotoja. Opiskelija osaa arvioida yhteistyötä eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida monipuolisesti kirjastotilojen ja –palvelujen saavutettavuutta.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.