Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (4 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BY09-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 31.10.2021
Ajoitus
25.10.2021 - 27.02.2022
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Seinäjoki
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Minna Laitila
Ajoitusryhmät
- Mielenterveyshoitotyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Päihdehoitotyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatiot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
TH20Terveydenhoitaja (AMK)
Koulutusryhmat
- Mielenterveyshoitotyö
- Päihdehoitotyö
- Simulaatiot
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa mielenterveys- ja päihdehoitotyössä potilaan iän, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden vaatimukset huomioon ottaen. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa hoitotyön työryhmässä huomioiden potilaan iän, kasvu- ja kehitysvaiheen. Opiskelija osaa arvioida kulttuuritaustaltaan erilaisten potilaiden ja heidän läheistensä voimavaroja. Lisäksi hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisen potilaan ja hänen läheistensä hoitotyötä mielenterveys- ja päihdehoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opiskelija osaa hoitaa eri- ikäistä mielenterveys- ja päihdepotilasta ja hänen läheisiään käyttämällä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytössä olevia näyttöön perustuvia hoitotyön auttamisen, tukemisen ja ohjaamisen menetelmiä. Hän osaa tukea ja edistää eri- ikäisen mielenterveys- ja päihdepotilaan ja hänen läheistensä terveyttä ja toimintakykyä. Opiskelija osaa tukea eri- ikäistä mielenterveys- ja päihdepotilasta ja hänen läheisiään erilaisissa elämän kriisitilanteissa. Opiskelija osaa kohdata väkivaltaisia potilaita ja heidän läheisiään. Hän osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä mielenterveys- ja päihdepotilaita ja heidän läheisiään omahoitoon ja kuntoutumiseen. Opiskelija osaa hoitaa potilaita ajantasaista psykiatrista ja päihdelääketieteen tietoperustaa hyödyntäen.
Sisältö
Terveyden edistäminen, omahoidon tukeminen ja kuntoutus mielenterveys- ja päihdehoitotyössä. Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät (FinCC) mielenterveys- ja päihdehoitotyössä. Kansallisen kirjaamisen malli hoitotyön kirjaamisessa. Effica. Iän, sukupuolen, kulttuuritaustan, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden asettamat vaatimukset mielenterveys- ja päihdehoitotyölle. Mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Kriiseistä kärsivien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Moniammatillisuus mielenterveys- ja päihdehoitotyössä. Mielenterveys- ja päihdepotilaiden ja heidän läheisten ohjaus omahoitoon. Turvallinen hoitoympäristö. Työturvallisuus. Työnohjaus. Keskeiset psykiatriset sairaudet ja päihdelääketieteen alueet.
Oppimateriaalit
Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Shubert & Seuri (2017) Mielenterveyshoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
Partanen ym. 2015. Päihdehoitotyö. Sanomapro
Muu opettajan antama ja oppitunneilla käytetty materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu, taitopajat/simulaatiot
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Mielenterveyshoitotyöstä tentti
PÄihdehoityöstä arvioitava esseetehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op = 27h opiskelijan työtä
Lisätietoja opiskelijoille
Taitopaja ja simulaatio ovat pakolliset. Opiskelijan on korvattava poissaolonsa toisen ryhmän mukana.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija
- käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa yksipuolisesti
- etsii tietoa ja perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa näyttöön perustuvan tiedon avulla tyydyttävästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan erilaisissa hoitotyön / terveydenhoitajatyön tilanteissa tyydyttävästi
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti kliinisessä hoitotyössä eettiset periaatteet huomioiden
- omaa riittävät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa valmiuksia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3-4
Opiskelija
- soveltaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa vaihtoehtoisia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- arvioi sairaanhoitajan/terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja työyhteisöään suunnitelmallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Opiskelija
- osoittaa hoitotieteen tietoperustan hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- etsii itsenäisesti hoitotieteen kansainvälistä, näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- ottaa vastuun asiakkaan/potilaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- luo innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ammatillisessa päätöksenteossa
- kehittää sairaanhoitajan / terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää toimintaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- toimii tavoitteellisesti ja urasuuntautuneesti itseään, ammattiaan ja työelämää kehittävästi asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Hylätty = 0
Opiskelija
- arvostaa ja käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa riittämättömästi
- perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa riittämättömästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan riittämättömästi
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa riittämättömät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei ota asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana 1-5
Kirjallinen koe ja arvioitava essee
Aktiivinen läsnäolo tunneilla ja tehtävien/ryhmätöiden suorittaminen
Taitopaja ja simulaatio pakollisia