Siirry suoraan sisältöön

Markkinointiviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: LT00BT73-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.10.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

12.02.2022 - 22.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys

Opettaja

  • Terhi Anttila

Opiskelijaryhmät

  • MPK20
    Tradenomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa viestinnän perusteorioita markkinointiviestinnän suunnittelussa. Hän osaa vertailla markkinointiviestinnän keinoja ja muotoja sekä laatia tehokkaan markkinointiviestintäsuunnitelman pk-yritykselle. Opiskelija osaa käyttää digitaalisen markkinointiviestinnän välineitä ja toteuttaa markkinointiviestintää tavoitteellisesti ja integroidusti pk-yrityksessä. Hän osaa mitata markkinointiviestinnän vaikutuksia ja arvioida sen merkitystä yritysimagon ja brändin rakentamisessa.

Sisältö

- Markkinointiviestinnän vaikutukset ja erilaiset vaikutusmallit
- Markkinointiviestinnän rooli yritysimagon ja brändin rakentamisessa
- Markkinointiviestinnän keinot ja suunnitteluprosessi, Inbound ja Outbound -markkinointi
- Digitaalinen markkinointiviestintä
- Integroitu viestintäajattelu
- Markkinointiviestinnän ajankohtaiset teemat

Oppimateriaalit

-Halonen (2019). Vaikuttajamarkkinointi. Alma Talent.
-Rummukainen, M., Hakola, I. & Hiila, I. 2019. Sisältömarkkinoinnin työkalut. Helsinki. Alma Talent.
-Komulainen (2018). Menesty digimarkkinoilla. [Verkkokirja]. Helsinki: Helsingin seudun kauppakamari. Saatavana: https://kauppakamaritieto-fi.libts.seamk.fi/fi/s/ak/kirjat/menesty-digimarkkinoinnilla-2018/?coll=7
-Kortesuo, K. 2014a. Sano se someksi 1. Ammattilaisen käsikirja sosiaaliseen mediaan. Helsinki: Kauppakamari.
-Kortesuo, K. 2014b. Sano se someksi 2. Organisaation käsikirja sosiaaliseen mediaan. Helsinki: Kauppakamari.
-Siniaalto, M. 2014. Sosiaalisen median menestysreseptit. Helsinki: Helsingin Seudun Kauppakamari. Helsingin Kamari Oy & Marika Siniaalto.
-Juslén, J. 2011. Nettimarkkinoinnin karttakirja. Helsinki: Tietosykli.
-Kananen, J. 2013. Digimarkkinointi ja sosiaalinen media liiketoiminnassa. Miten yritykset voivat saavuttaa tuloksia digimarkkinoinnilla ja sosiaalisella medialla?. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Karjaluoto, H. 2010. Digitaalinen markkinointiviestintä : esimerkkejä parhaista käytännöistä yritys- ja kuluttajamarkkinointiin. Helsinki: Docendo.
-Fill, Chris. 2006. Marketing communications : engagements, strategies and practice. Prentice Hall.
-Vuokko, Pirjo. 2003. Markkinointiviestintä merkitys, vaikutus ja keinot.
-Opintojakson moodle-sivustolla oleva materiaali (luentokalvot ja artikkelit)
-Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

-Luentovideot
-Itsenäinen työskentely
-Palaute ja ohjaus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä yhteensä 135 h
- luentovideot
- itsenäinen työskentely
- tehtävät

Sisällön jaksotus

- Markkinointiviestinnän vaikutukset ja erilaiset vaikutusmallit
- Markkinointiviestinnän rooli yritysimagon ja brändin rakentamisessa
- Markkinointiviestinnän keinot ja suunnitteluprosessi
- Inbound ja Outbound -markkinointi
- Digitaalinen markkinointiviestintä
- Integroitu viestintäajattelu
- Markkinointiviestinnän ajankohtaiset teemat

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät. Opiskelija osaa jossain määrin soveltaa viestinnän perusteorioita markkinointiviestinnän suunnittelussa. Opiskelija osaa vertailla osittain markkinointiviestinnän keinoja ja muotoja ja laatia suppean markkinointiviestinnän suunnitelman pk-yritykselle. Opiskelija osaa käyttää joitakin digitaalisen markkinointiviestinnän välineitä. Opiskelija osaa selittää integroidun markkinointiviestinnän merkityksen ja tunnistaa erilaisia mittareita markkinointiviestinnän arvioinnissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät. Opiskelija osaa soveltaa viestinnän perusteorioita markkinointiviestinnän suunnittelussa. Opiskelija osaa vertailla analyyttisesti markkinointiviestinnän keinoja ja muotoja ja laatia tavoitteellisen markkinointiviestinnän suunnitelman pk-yritykselle. Opiskelija osaa käyttää useita digitaalisen markkinointiviestinnän välineitä. Opiskelija osaa ottaa huomioon integroidun markkinointiviestinnän näkökulman markkinointiviestinnän suunnitelmaa laatiessa. Opiskelija osaa suunnitella mitä mittareita pk-yrityksen kannattaa käyttää markkinointiviestintää arvioidessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät perusteellisesti. Opiskelija osaa erinomaisesti soveltaa viestinnän perusteorioita markkinointiviestinnän suunnittelussa. Opiskelija osaa vertailla analyyttisesti ja perustellusti markkinointiviestinnän keinoja ja muotoja ja laatia tavoitteellisen markkinointiviestinnän suunnitelman pk-yritykselle. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti ja luovasti useita digitaalisen markkinointiviestinnän välineitä. Opiskelija hyödyntää kokonaisvaltaisesti integroidun markkinointiviestinnän näkökulmaa markkinointiviestinnän suunnitelmaa tuottaessa. Opiskelija osaa mitata monipuolisesti erilaisilla mittareilla markkinointiviestinnän toteutusta ja kehittää sen perusteella markkinointiviestintää pk-yrityksessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Tehtävät