Lasten- ja nuortenkirjallisuus (5op)
Toteutuksen tunnus: KD18CLNK01-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 01.05.2021 - 30.09.2021
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 01.10.2021 - 31.12.2021
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 5 op
 
- Lähiosuus
 - 0 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 5 op
 
- Toteutustapa
 - Etäopetus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 0 - 55
 
- Koulutus
 - Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
 
- Opettajat
 - Sari Mäkinen-Laitila
 
- Opintojakso
 - KD18CLNK01
 
Arviointiasteikko
1-5
                    
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa erotella lasten- ja nuortenkirjallisuuden lajit. Hän osaa kertoa kotimaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden historian pääpiirteet, tuntee keskeiset kirjailijat ja heidän tuotantonsa. Hän osaa nimetä eurooppalaisen ja länsimaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden merkkiteokset ja klassikkokirjailijat. Hän osaa valita ja käyttää tilanteisiin sopivia aineistoja erilaisissa toiminnoissa, esimerkiksi kirjavinkkauksessa ja satutuokioiden pidossa.
                    
Sisältö
Lasten- ja nuortenkirjallisuuden lajit, kotimaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden historia ja nykytilanne, länsimaisen ja eurooppalaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden klassikkokirjailijat ja heidän tuotantonsa, lasten- ja nuortenkirjallisuuden sisältöjen avaaminen ja käyttö erilaisissa toimintamuodoissa, esimerkiksi satutuokiot ja kirjavinkkaus.
                    
Oppimateriaalit
Heikkilä-Halttunen, Päivi. Lue lapselle! Opas lasten kirjallisuuskasvatukseen. Atena 2015.
Huhtala, L. (ed.). Pieni suuri maailma: suomalaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden historia. Tammi 2003.
Karasma, Katri: Ihmejuttuja ja tavattomia tarinoita : lasten- ja nuortenkirjallisuuden maailma / Katri Karasma ja Pirjo Suvilehto. Avain 2014,
Korolainen, T. (ed.). Kirjaseikkailu: lasten- ja nuortenkirjallisuuden opas. Tammi 2001,
Laaksonen, K., Luukila, L., Airola, S. Lukijan luo: lisää näkyvyyttä lasten- ja nuortenkirjoille. Lastenkirjainstituutti, 2020.
Reynolds, Kimberley: Children's Literature. A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2011,
muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
                    
Opetusmenetelmät
Opintojakson aikana luetaan lasten- ja nuortenkirjoja, keskustellaan niistä ja arvioidaan niitä lukupiireissä ja harjoitellaan niiden sisältöjen avaamista erilaisia lukemaan innostamisen menetelmiä hyödyntäen, esimerkiksi kirjavinkit ja esittelyt. Opintojaksoon sisältyy myös kirjallisia tehtäviä ja lasten- ja nuortenkirjallisuuden teorialuentoja.
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä 130h, mistä
- lähiopetusta 40 h
- ryhmätyöskentelyä 20 h
- itsenäistä työskentelyä 70 h
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa nimetä lasten- ja nuortenkirjallisuuden keskeisiä kotimaisia ja ulkomaisia kirjailijoita ja teoksia. Hän osaa erotella lasten- ja nuortenkirjallisuuden lajit. Opiskelija osaa valita lasten- ja nuortenkirjastotyön erilaisiin tilanteisiin ja tapahtumiin sopivia kirjoja.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
Opiskelija osaa nimetä ja arvioida lasten- ja nuortenkirjallisuuden keskeisiä kotimaisia ja ulkomaisia kirjailijoita ja teoksia. Opiskelija osaa erottelun lisäksi luokitella lasten- ja nuortenkirjallisuutta genreihin. Opiskelija osaa valita ja suositella vaihtelevia menetelmiä käyttäen lasten- ja nuortenkirjastotyön erilaisiin tilanteisiin ja tapahtumiin sopivia kirjoja.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa kehittää uudenlaisia tapoja esitellä ja avata lasten- ja nuortenkirjallisuuden sisältöjä innostavasti. Opiskelijalla on aktiivinen ja innostava rooli tehtävissä ja harjoituksissa.
                    
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.