Perheohjaus (4 op)
Toteutuksen tunnus: SOSAPS30-3016
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
05.05.2021 - 09.05.2021
Ajoitus
21.03.2022 - 20.05.2022
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 24
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pia-Christine Sainio
Opiskelijaryhmät
-
SOS20BSosionomi (AMK)
-
SOS21ASosionomi (AMK)
-
MSOS21KSosionomi (AMK)
-
SOS20CSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalista työotetta ja ammatillisen vuorovaikutuksen menetelmiä perheohjauksen tehtävissä toimiessaan. Opiskelija tunnistaa perheohjauksellisten työskentelytapojen tarpeen ja osaa arvioida niiden soveltuvuutta erilaisissa asiakastilanteissa. Opiskelija osaa kuvata, millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa eritellä perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija ymmärtää systeemisen toimintamallin periaatteet ja pyrkii osaltaan toteuttamaan systeemistä ja monialaista työotetta perheohjauksen kontekstissa. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin. Opiskelijalla on valmiudet soveltaa erilaisia menetelmiä perheohjauksessa sekä kehittää ja arvioida omaa toimintaansa perheohjauksen tehtävissä.
Sisältö
- perheohjauksen ja lähikäsitteiden määrittely
- perheohjauksen toimintaympäristöt
- perheohjaajan rooli ja ammatillinen vuorovaikutus perheohjauksessa
- perheohjauksen prosessi, dokumentointi
- systeeminen toimintamalli, monialaisuus
- perheohjauksen menetelmät ja kansainväliset mallit
- oman toiminnan arvioiminen ja kehittäminen
Oppimateriaalit
- Early intervention and prevention in family and parenting support. Compendium of Inspiring Practices. Eurochild October 2012.
- Monen kodin lapset (2018). Forsberg & Ritala-Koskinen (toim.). Gaudeamus.
- Halme, Kekkonen & Perälä 2012. Perhekeskukset Suomessa. Palvelut, yhteistoiminta ja johtaminen. Raportti 62/2012. THL.
- Kohtaamisia lapsiperheissä. Menetelmiä perhetyöhön. 2014. Vilén, Seppänen, Tapio & Toivanen (toim.).
- Perheen parhaaksi: Perhetyön arkea. 2012. Järvinen,R; Lankinen, A;Taajamo,T:,Veistilä, M;Virolainen A. (toim.) 2.uud.p. Helsinki: Edita. Luku 6: Perhetyön sisällöt, sivut 112-156.
- Rönkkö 2008. Ratkaisu- ja voimavarakeskeinen näkökulma vuorovaikutuksessa. Teoksessa. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Vilen, Leppämäki & Ekström (toim.). WSOY, sivut 171-203.
- Lasten haastattelu lastensuojelussa 2018. Hyvärinen & Pösö (toim.). PS-kustannus.
- Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, orientoiva tentti, itsenäinen työskentely Moodle- oppimisalustalla, ryhmätentti, pienryhmätyöskentely, mahdollinen opintokäynti, vierailija
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Vierailukäynti mahdollisuuksien mukaan, vierailija
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ajankohdat ilmoitetaan opintojakson ensimmäisellä kokoontumiskerralla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä, millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän tunnistaa psykososiaalisen työn perusteet ja ammatillisen vuorovaikutuksen merkityksen perheohjauksessa. Opiskelija osaa nimetä perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa tunnistaa tavoitteellisen perheohjauksen prosessin eri vaiheet, osaa tunnistaa systeemisen toimintamallin ja monialaisuuden piirteitä, sekä perheohjaajan roolin perhetyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa toimia perheohjauksen asiakastilanteissa ammatillista vuorovaikutusta soveltaen. Opiskelija osaa arvioida perheohjauksellisen työskentelytavan tarvetta lapsiperheiden palveluissa. Hän osaa soveltaa perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin, osaa huomioida monialaisuuden työskentelyssään sekä osaa kuvata systeemisen toimintamallin piirteitä perheohjauksessa. Opiskelija osaa reflektoida toimintatapojaan ja ammattieettisestä näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti perheohjauksen tarvetta ja sisältöä lapsiperheiden palveluissa. Opiskelija osaa arvioida omia valmiuksiaan soveltaa psykososiaalista työtä ja ammatillista vuorovaikutusta perheohjauksessa. Hän osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin ja kehittää sitä huomioiden myös monialaisuuden sekä systeemisen toimintamallin. Hän osaa analysoida perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä arvioida ammattieettisesti omaa toimintaansa ja rooliaan perheohjauksen prosessissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu opiskelijan sitoutumiseen ja aktiiviseen osallistumiseen opintojakolla sekä yksilö- ja ryhmätenttiin.
Esitietovaatimukset
sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä