Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöinen kehittäminen (3op)

Toteutuksen tunnus: SOSATK20-3012

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
10.01.2022 - 04.03.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 12
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Taja Kiiskilä
Opintojakso
SOSATK20

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on käyttäjälähtöiseen kehittämiseen liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija osaa määritellä käyttäjälähtöisen kehittämisen idean ja merkityksen palveluiden kehittämisessä. Opiskelija tietää käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä. Hän osaa organisoida tiedonhankintaa, jossa tehdään yhteistyötä palveluiden käyttäjien kanssa, esimerkiksi palveluiden käyttäjien ryhmät, kansalaisraadit, tutkimusyhteistyö. Opiskelija osaa tehdä kehittämisehdotuksia käyttäjälähtöiseen tiedonhankinnan perusteella ja hänellä on valmiuksia kehittää palveluita tulosten pohjalta. Hän osaa viestittää kehittämisen tuloksista päätöksentekotahoille ja julkisuuteen. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.

Sisältö

- käyttäjälähtöisen kehittämisen idea
- käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmät
- käyttäjälähtöisen kehittämisen tulosten hyödyntäminen
- hankkeen arviointi ja raportointi

Oppimateriaalit

ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Opetusmenetelmät

LivingLab-työskentely. Opintojakso sopii erityisesti heille, jotka valitsevat Henkilöstöhallinnon verkkototeutuksen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat työskentelevät moniammatillisesti työelämän toimeksiantojen parissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op= 78 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä käyttäjälähtöisen kehittämisen perusidean
- tunnistaa erilaisia käyttäjälähtöisen kehittämisen käyttötapoja
- osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa vertailla käyttäjälähtöisen kehittämisen erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti vertailla käyttäjälähtöisen kehittämisen erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille

Lisätiedot

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Vaikuttavuuden arviointi
- Ennakoiva kehittäminen

Siirry alkuun